Nutella cake pops enligt Roy Fares

Om sanningen ska fram så är nog Roy Fares en lite större förebild än Sébastien. Surdegsbröd i all ära men älskar att göra kakor och tårtor och i det är Roy Fares en stor inspiration. Hans bok kommer ut nu i slutet av augusti (väldigt efterlängtad), annars kan man läsa hans blogg och man kan även gå in på SVT och titta på hans recept då han under en tid medverkat i Go' kväll tillsammans med Ebba von Sydow. Sen blir man alltid lite extra glad när man upptäcker att en förebild är minst lika trevlig i verkligheten som på tv. Träffade honom när jag var på realeasefesten för Sébastiens Den franske bagaren och det är alltid trevligt att få träffa en annan köksprylsnörd (vågar knappt öppna luckorna här hemma, det är fullt med bakformar, jäskorgar, spritsar, tyllar m.m.) Men alla har vi väl våra svagheter...

Så Happily munching proudly presents:

Nutella cake pops efter recept av Roy Fares originalreceptet säger 25 cake pops, men jag fick ut 40 stycken på det här receptet
Du behöver:

Till chokladkakan:

100 gram osaltat smör
45 gram kvalitetskakao
90 gram vetemjöl (utan tillsatser)
3 gram vaniljsocker
3 gram bakpulver
160 gram ägg
180 gram ekologiskt strösocker
100 gram mjölk
4 gram havssalt

Till klubban:
150 gram nutella (mmmmmmmums!!!)
200 gram vit choklad
strössel om du vill ha det

blompinnar/Klubbpinnar (det sistnämnda finns på Panduro hobby)

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader.

Klä en ugnsform med bakplåtspapper.

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt.

Blanda under tiden ihop kakao, vetemjöl, salt, vaniljsocker och bakpulver

och sikta ner i ägg- och sockersmeten. Rör om med en slickepott så att du inte slår ut luften ur ägg- och sockersmeten.



Mät upp mjölken och vänd ner lite av mjölken i taget med hjälp av slickepotten.


Smält smöret

och vänd ner detta med hjälp av slickepotten. Resultatet ska bli en lätt rinnig smet.

Grädda mitt i ugnen i cirka 30 minuter (gör knivtestet, d.v.s. stick en vass kniv i kakan, fastnar det smet så kan den stå inne i ugnen ett tag till. Var försiktig med att inte smälla igen ugnsluckan). Ta ut kakan och låt den svalna.


Du kan med fördel börja bryta upp kakan i grövre bitar så svalnar den fortare.

När den svalnat helt lägger du bitarna i matberedaren och kör tills kakan smulats sönder.


Ha sedan i nutellan och mixa ihop till en tjock smet (farligt god!!!)


Rulla sedan smeten till små bollar (som köttbullar)

Smält chokladen (och det är här helvetet började) i ett vattenbad. Jag skulle nog snarare säga att du ska temperera den då min choklad efter ett tag helt tappade konceptet och stelnade inte.

Så här tempererar du (och det är för att den ska stelna):
Finhacka chokladen

Värm halva mängden av chokladen till 40 grader. Rör sedan ner resten av chokladen och rör tills temperaturen kommit ner till 25-26 grader för att sedan värma upp den till 28-29 grader och försök hålla den där konstant.


Doppa ena änden av blompinnen/klubbpinnen i chokladen, stick in i chokladbollen och ställ in i kylen minst en halvtimme (jag skulle säga en timme) så att den stelnar.


Jag använde inte blompinnar utan trodde att det skulle funka bra med grillträpinnar. Kan meddela att det gör det inte, trycket/tyngden från cake popsen blev för tung och flera av bollarna blev helt enkelt spetsade så använd hellre blompinnar som ger en bredare grund för cake popsen att vila på.

Doppa sedan cake popsen i choklade en och en, dekorera med strössel om du vill och stick ner pinnen i en bit frigolit tills den stelnar. Och jag saknade ju frigolit också så det blev till att hitta vaser, tillbringare och annat som var tillräckligt höga.


Och så här blev de, väldigt goda, men väldigt söta, lite pillriga och mer än hälften gick sönder (läs spetsades).



Trots det skulle jag kunna tänka mig att testa att göra dem igen, de är riktigt söta till utseendet också och jag kan tänka mig att det här kommer att bli stora bakgrejjen efter cupcakes!

Kommentarer

  1. Åh, cake pops! Jag kommer ihåg när jag gjorde det för några år sen, när jag bodde i gbg. Underbart gott och jätteroligt att pynta (och äta!). :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var underbart goda, tills jag började äta upp alla som gick sönder, tappade räkningen och började må väldigt dåligt. Men det är en kul grej och jättegulligt att göra :) bara man köper rätt pinnar ;)

      Radera
  2. hur gick de sönder!?! delade sig cakepopsen kakan när du spetsade dem? eller var det att de endast inte klarade tyngden?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De rasade, jag tror felet jag gjorde var att dels inte använda cake pops pinnar, men hade heller ingen bra ställning att ha cake popsen i. Nästa fång blir det speciella pinnar som dels är bredare men också kortare men också en frigolitbit att sticka ner pinnarna i

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg