Trerätters lunch på Riche

I helgen var det dags för mor och dotterlunch och vi utnyttjade igen ett erbjudande från Bookatable där man fick äta en trerättersmeny för 300 kronor mot ordinarie 600 kronor på Riche. Ett stort plus var att det inte var så mycket folk när vi kom klockan två så vi fick välja bord själva och valde ett precis vid fönstrena. Perfekt att sola armarna lite :) Den meny som gällde var en som hette Meny Svartsö. Man kunde även välja en annan meny som kostade 350/person och då ingick bl.a. gubbröra till förrätt, kyckling till huvudrätt och rabarberpaj till efterrätt. Servicen var bra, trevlig och uppmärksam.

Lite roliga bilder på bestickringen.

Brödkorgen som stod mitt i solen, lika bra att börja mumsa. Och det var gott bröd men saknar att det inte fanns vispat smör, det är det godaste som finns



Även här hade de andra alkoholfria alternativ förutom läsk och bestämde mig för cranberryjuice (tranbärsjuice) med lite ramlösa i (tips från personalen). Riktigt gott och läskande! Gillade framför allt att den inte är så söt och passade perfekt med maten.


Förrätten bestod av rödbetscréme med polkabetor, chevréost och valnötter toppat med machesallad (tror jag det var).
Har aldrig testat rödbetskräm förut men det var riktigt gott, lite lagom sött oh perfekt konsistens. Chevréosten var perfekt krämig och salladen uppepå bröt av perfekt. Det enda jag hade svårt med var valnötterna, inte riktigt min favoritnöt, tycker att den är alldeles för "sträv" i smaken.


Huvudrätten var halstrad gravad rödingfilé med löjrom och primörer (bl.a. färskpotatis, sparris, sockerärtor, haricot verts, morötter och broccoli).
Fisken var perfekt stekt, nästintill rå och värmen hade bara precis gått igenom. Till det serverades en varm sås med löjrom (supergod) och primörer, bl.a. potatis (som hade kunnat kokas någon minut till) och sparris. Perfekta smakkombinationer.


Till efterrätt serverades iskalla svenska bär (bl.a. jordgubbar, svarta och röda vinbär, havtorn, björnbär och blåbär).

Till bären serverades en varm vitchokladsås som serverades i den här vackra såssnipan.

Och sedan fick man välja själv hur mycket sås man ville ha, och det vill man ha mycket av!!!


Bären var riktigt kalla och jag påmindes igenom att havtorn är ruggigt gott. Och såsen till bären var perfekt!! Enkel och god efterrätt som jag måste ge mig på hemmavid någon gång.

Notan kom sedan ut i den här lilla söta hållaren, det ser ut som att han har en tidning under armen!

Summa summarum, riktigt bra mat, bra service och jättetrevlig atmosfär. Titta bara hur glad jag ser ut!

Så passa på att gå dit, antingen nu under sommaren då de har de här specialmenyn, annars var inte lunchpriserna så mycket dyrare än en bra middag på stan och lunch är också ett väldigt bra sätt att umgås på och alltid ett trevligt sätt att avsluta en dag på stan med. De serverar också frukost, som jag är riktigt sugen på att prova till hösten.

Kommentarer

  1. Alltid jättegott på Riche! (ja, jag har ju inte varit där hur många gånger som helst) men kanske fyra och varje gång har det varit väldigt bra, både mat och service. Frukost har jag aldrig provat, det var ett bra tips.

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var första gången jag var där, men inte den sista. Om frukosten håller lika hög kvalitet så blir man nog inte besviken och jag är väldigt svag för frukost ute- ett lyxigt sätt att starta dagen på.

      Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg