Min semester i Spanien

Tack vare den fantastiska uppfinningen att man kan schemalägga sina inlägg har ni kunnat följa bloggen trots att jag själv varit på semester i Spanien där jag njutit av god mat, strandliv och avkoppling. Har ätit på flera bra restauranger (där jag kommer att testa att även blogga på engelska) och handlat i många intressanta delikatessbutiker. Här nedan kommer lite bilder på vad jag hittat på och upplevt.

Så, under 1½ veckas tid var jag i Barcelona (japp, tredje gången men vad jag (och alla andra svenskar uppenbarligen) älskar den stan. Atmosfären, maten, shoppingen, vädret, arkitekturen, allt är fantastiskt och jag hittar alltid nya saker och nya intryck när jag är där. Skulle kunna tillbringa ett halvt liv där och ändå hitta nya saker!

Det första jag gjorde innan semestern var dock att fixa naglarna:

Eftersom jag bakar så mycket (och lagar mat) så brukar jag bara fixa med nagellack själv som sen åker av så fort det är bakning på gång. Men nu när jag visste att jag inte skulle baka på ett tag unnade jag mig fransk manikyr på salong- oh la la!

Ett besök i Barcelona brukar alltid inledas med ett besök på Sagardi i stadsdelen El Born. Ofta är man trött och vill ha mat på en gång när man väl kommer från flygplatsen och då är det perfekt at bara plocka färdiga tapas på en bardisk och sedan betala efter antalet tandpetare man har på tallriken (tror de kostar runt 2,25 euro styck). Perfekt är det om man får en plats utomhus (vakta väskan bara, det kryllar av ficktjuvar!!!!) och kan njuta av det underbara Barcelonavädret.

Favoriterna är de med sardeller och den som har krabbröra och en massa. God snabbmat!

Vi var även och handlade lite delikatessostar inne på La Botifarreria i El Born
där de hade världens sötaste vågskylt.

Vi sprang även in på Bubó (även den i El Born nära kyrkan Santa Maria del Mar) där vi njöt av goda bakelser och beundrade tårtorna och chockades av att macarongerna bara kostade en euro styck.
En hamburgerbakelse med macarongbröd, chokladmoussehamburgare och marsipanost.

Bakelse med chokladmousse och hallonmousse- supergod


Diskerna för bakelser och tårta. Får de inte riktigt att hamna på rätt ledd

Och självklart köpte jag med mig en massa macaronger

Vi hann också med lite sightseeing och åkte bl.a. upp till Montjuic

och utsidan av La Sagrada Familia (som vi varit inne i två gånger så det hoppade vi)

Vi såg även ett av Gaudís berömda hus som ligger på Passeig de Gracia

På den här sidan av stan avnjöt vi även en strawberry daiquiri

och paella på Taller de tapas (tänk på att flera uteserveringar lägger på 10% på notan just för att du sitter ute)

Vi hade flera trevliga dagar och kvällar på Cornelia and co (en mer utförlig recension kommer sedan) som ligger på 225 c/valencia som är en tvärgata till Ramblan och Passeig de Gracia. Här åt jag en fantastisk skaldjursrisotto, det är inte många som lyckas med risotto då det gäller att få riset sådär härligt al dente samtidigt som skaldjuren inte ska bli för överkokta. Den här var perfekt!

och det åts även skaldjurswok som var supergod (jag åt den tredje gången vi var där- japp, så bra var det)

Vi kom även tillbaka bara för att äta efterrätt då en av oss tog citron och den andra mandarinsorbet som simmade i cava. Så otroligt gott och läskande och mandarin har seglat upp som en klar favoritsmak på glass och sorbet.

Vi åt även på ett ställe som heter Aguasom ligger nere vid strandpromenaden. Utsikten var vacker

men maten var inte så imponerande+ att de la upp en ak på notan som vi inte beställt. Kontrollera alltid notan!!!

Vi tog oss sedan 40 minuter nerför kusten till den lilla staden Sitges

där vi välkomnades med en välkomstdrink med snacks på hotellet

och roades åt att hitta en dramatenparkering på supermercadon
en idé som inte är så dum ändå.

Vi fastnade på turistfällerestuarangerna nere vid strandpromenaden (ta en glass där istället), kollade istället på tripadvisor
och hittade fantastiska Nem där cavan kostade 2 euro glaset

maten var fantastisk (den här salladen var helt fantastisk)

och efterrätterna otroliga

Även om Nem kommer det ett lite längre inlägg.

Vi åt även fikon, både svarta och vita. En helt annan smak än de otäcka sakerna man hittar i svenska butikerna. De här var söta, mjuka och bara smälte i munnen. Den vita var helt klart min favorit!


Vi hade även sunkafton på balkongen

där vi drack cava ur plastglass. High class!

Vi strosade även runt i de vackra gränderna
som ledde upp till La Menta där vi tog en kycklingtortilla till förrätt
så fruktansvärt god och fräsch

en caesarsallad som inte gick av för hackor

och jag beställde in världens godaste köttbit

Även om La Menta kommer det ett mer utförligt inlägg.

Vi gosade även med Geri som bodde på vårt hotell och var son till ägaren. Sötaste labradoren på länge!

Sista kvällen åt vi på Beach house, en förrätt bestående av thailändska fiskkakor som var supergoda och en stark buljong med glasnudlar och grönsaker. Jättegott!!

Och till huvudrätt blev det en baskisk hotpot med räkor, bläckfisk, potatis och fisk som var helt fantastisk.

Kvällen avslutades med en glass på strandpromenaden.

Och sedan var det dags att åka hem.

Och vem vore jag om jag inte köpt med mig saker hem som är matrelaterat???

En alldeles egen kakstämpel inköpt på Vincón

Choklad utan sojalecitin, som också var otäckt billig.

Godis från Happy pills. Jag gillar inte plockgodis då jag tycker att det är smått ohygieniskt men på Happy pills plockar man godiset med plasthandskar och kan då också känna om det är färskt (och det är det alltid) eller inte och det finns massor av askar, godissorter och etiketter att välja på.

Och så blev det macaronger från Bubó och kex från Mere de Poulard (som säljer en fantastisk cider här i Sverige)

och slutligen köpte jag en massa soltorkade tomater på lösvikt i den jättehärliga kryddbutiken Casa Gispert. Här kan man även köpa kvalitetschoklad, nötter i lösvikt, saffran, vaniljstänger m.m.

Och det där var min semester i bilder! Semestern fortsätter så får se när jag skriver om de olika restaurangerna jag besökt, bakningen får vila nu ett tag men tack och lov så har Söderbergs bageri öppnat igen så jag behöver inte lida brist på gott bröd!



Kommentarer

Populära inlägg