Apelsin- och mandelkaka eller Gàteau à l'Orange et aux Amandes

Vissa blogginlägg vet man inte riktigt hur man ska inleda, man har ett tankespår men vet inte riktigt hur man ska få ner det i pränt. Jag hade en klar idé men nu när jag ska skriva den får jag inte riktigt till den, kanske kommer i ett inlägg längre fram. Men i alla fall, jag har nog en av Sveriges största kokbokssamlingar (jag erkänner, jag är smått beroende) och favoriterna i samlingen är Sébastien Boudets bok (i vår kommer den nya boken!!!), Roy Fares och underbare Hugh Fearnley- Whittingstall (säger det igen, snälla svenska förlag, ge ut fler av hans böcker i svensk översättning). Så har hur mycket recept som helst i min närvaro, men ibland kommer recepten från lite udda håll, den här gången har jag fått ett recept från någon från en av Julia Child:s (misstänker att det är från den perioden hon och hennes man bodde i Frankrike) böcker. Receptet är utan bakpulver (nästan som Sébastiens tigerkaka) och tricket ligger istället i att man dels vispar upp äggvitorna samt äggulorna fluffigt och de hjälper sedan smeten att resa sig i ugnen. Grundreceptet förespråkar en helt vanlig form, men jag gillar ju att vara lite speciell så invigde min solrosform från Nordic ware, vilket blev en höjdare då kakan blev härlig gyllene. Så tack E för receptet!!!

Nu kör vi!

Apelsin- och mandelkaka eller Gàteau à l'Orange et aux Amandes 8-9 bitar

Börja med att sätta på ugnen på 175 grader (för varmluftsugn 20-25 grader lägre)
Smörj och bröa en springform som är 20-25 cm i diameter



Du behöver:
110 gram osaltat smör

1 3/4 dl strösocker, ekologiskt
3 äggulor, ekologiska
Rivna skalet av en apelsin
3/4 dl pressad apelsin, silad
120 gram finmalen mandel (mandelmjöl, kan köpas eller testa att göra egen)
60 gram siktat vetemjöl, utan tillsatser

3 äggulor
1 nypa salt
1 msk strösocker

Gör så här:
Smält smöret i en liten kastrull och ställ det åt sidan för att svalna av.



Separera gulan och vitan.



Under tiden smöret svalnar av vispar du äggulorna och sockret tills det blir nästintill vitt. Tänk på att ekologiska ägg har gulare gula än icke- ekologiska och därför blir inte smeten lika vit.



Riv ner apelsinskal (glöm inte att tvätta av skalet under varmt vatten först och torka av ordentligt). Jag använder ett zestjärn då man slipper det vita bittra i skalet.





Pressa apelsinen och ha sedan ner den i smeten genom en sil.





Vispa upp ett litet skum.



Ha sedan i mandelmjölet (som du siktar för att slippa stora mandelbitar) och sedan mjölet och vispa försiktigt ihop. Nästa gång ska jag nog göra även det här momentet med slickepott då man genom att ta in elvispen piskar ut luften ur smeten ytterligare.



Ha i det smälta kalla smöret och rör försiktigt ner med hjälp av en slickepott. Se till att allt smör går in i smeten. Ställ åt sidan.



Vispa äggvitorna i en rostfri bunke. Att man använder rostfritt är att det i plastbunkar kan finnas fettrester kvar (även om man diskat bunken) och äggvitan vispas inte. Så jag använde rostfritt och här ska man även ha i en nypa salt. Vispa tills mjuka toppar kan formas. Ha sedan i strösockret och vispa till man kan forma styva toppar alternativt hålla bunken ovanför huvudet utan att få äggviteinpackning.



Vänd först ner 1/4 av äggvitevispet i äggulesmeten och rör försiktigt ner med hjälp av en slickepott. Ha sedan i resten av äggvitan.





Häll genast ner smeten i kakformen och vicka lite lätt så att smeten fördelas jämnt i formen.



Grädda kakan i mitten av ugnen 30-35 minuter eller tills den inte kladdar om man sticker ner en kaknål eller vass kniv i den.

Låt den vila i 10 minuter.



Stjälp sedan upp den på ett ugnsgaller (köpte mitt på IKEA) och låt svalna i 1-2 h innan servering. Servera och njut! Älskar för övrigt de här formarna, i och med att det är aluminium behöver man inte bröa utan smörjer endast och pudrar med vetemjöl varför konturerna syns tydligare på kakan.



Kommentarer

Populära inlägg