Madeleinekakor

Jag vet, jag har varit jätteusel med att uppdatera bloggen senaste tiden men det är fullt upp hela tiden med spanska, folk som fyller, äta ute och annat roligt som kommer emellan. Och det är just då när livet är galet upp och ner som det är så skönt att bara pusta ut, baka något och känna att man fortfarande har kreativitet kvar. Förra helgen var jag ju på Chokladfestivalen och köpte där en plåt för Madeleinekakor som jag har invigt nu i helgen. Receptet har jag tagit från Sébastien Boudets Den franske bagaren. Min plåt är en minimadeleinform så jag fick ut hela 80 stycken kakor. Ha ha, för den som undrar så kommer jag inte att äta upp alla själv utan kommer nog ta med mig till jobbet imorgon.

Men nu kör vi!

Madeleinekakor 20 stycken (i normalstor form)
Du behöver:
170 gram osaltat smör
210 gram vetemjöl
8 gram bakpulver
1 vaniljstång
3 ekologiska ägg
170 gram ekologiskt strösocker
rivet skal av 1/2 citron

Om du vill:
40 gram choklad till en fjärdedel av smeten eller 160 gram till hela

Gör så här:
Börja med att sätta ugnen på 220 grader.
Smält smöret på låg värme. Ta av kastrullen från värmen och låt smöret svalna av ordentligt.



Sikta ner mjöl och bakpulver i en bunke.



Snitta vaniljstången och skrapa ut fröna med en vass kniv.





Blanda försiktigt ihop vaniljfröna, ägg och socker i en bunke.



Häll ner mjölblandningen och rör om med en slickepott.





Rör ner smöret lite i taget genom att hålla en slickepott i högerhanden och samtidigt greppa bunken med vänsterhanden. Rotera bunken samtidigt som du rör åt motsatt håll. Det är viktigt att du får med hela smeten när du rör om.



Tillsätt citronskalet och rör ner det försiktigt med hjälp av slickepotten.





Jag valde även att göra chokladmadeleinekakor. Ta undan en fjärdedel av smeten. Smält sedan 40 gram choklad i vattenbad (en skål över en kastrull med kokande vatten) och rör ihop med smeten.







Ta fram spritspåsen (den behövs inte men underlättar, finns att köpa bl.a. på Cordon bleu eller på Kakburken. Jag brukar ha den runt en hög vas/kanna då det underlättar att ha två händer när man har i smeten i spritspåsen.



Spritsa smeten i smorda madeleineformar så att den närstan når upp till kanten. Kakorna kommer att resa sig i ugnen och bli lite toppiga.





Sänk ugnsvärmen till 200 grader och grädda i 7-9 minuter.



Ta ut kakorna och låt dem svalna på ett galler. Lägg sedan upp och gå och norpa en lite då och då :)



Kommentarer

Populära inlägg