Chokladfestivalen 2013

Jepp, i helgen har det choklafdestivalats i dagarna två. Igår var jag där med min kompis H, som är en lika stor bakningsfantast som jag, och idag med mamma och det har smakats, köpts och kändisspanats.

Mässan var förut inne på Nordiska museet men p.g.a. publiktrycket så flyttade de till Stockholmsmässan



Tror dock att de behöver utöka området lite till nästa år då det var knökfullt både idag och igår.







Under gårdagen satt vi och spanade på kladdkakerace som gjordes mellan sex tjejer i åldrarna 10-14 i hopp om att få smaka, men nej nej. I juryn satt alla fall Magnus Johansson, Jens Dolk och årets konditor Patrik Fredriksson. Jag hade aldrig i hela mitt liv vågat ställa mig på scen i den åldern så var riktigt imponerad av de här framtida bagarna.





Då vi inte fick mumsa på kladdkakorna köpte vi varsin gräddbulle. Måste lära mig att göra dem, så otroligt goda och så färska!





Och idag var det uppvisning från stora scenen där min favorit Roy Fares (lite besviken på att han gjort reklam för Pressbyråns kanelbullar bara!) bakade nutella cup cakes som han bjöd på efteråt. Om jag fick en, missade precis med en cm men kan bero på att vissa tog två... bitter, ja litegrann.


De där sammetsögonen


Bakaction. I bakgrunden en bild från United states of cakes, den tårtan ska jag göra till min julfika

Sen har han blivit kritiserad av att han är hälsomedveten och tränar, något han tog upp på sin blogg här i veckan och även lite under mässan idag.



Men det säger sig självt, äter man kakor, måste man träna, allt handlar om att få balans mellan det man stoppar i och det man tränar bort. Jag försöker hålla igen i veckorna och satsar hellre på god mat och kakor till helgen och så ser jag även till att stoppa in lite träningspass. Nu ska jag förhoppningsvis vara frisk och förhållandevis illamåendefri så att jag kan komma igång med träningen igen. De här veckorna har jag istället fått skära ner kaloriinnehållet på det jag äter. Jag får ju också ibland frågan varför jag inte är rundare med tanke på alla sötsaker jag äter, men det är det, plus/minus och att man kan äta allt men inte alltid. Och så tvingar jag ut mig fastän jag ibland inte har lust.

Men nog om det, idag blev det även lite gofika på mässan, bl.a. årets konditorbakelse som var någon slags mousse med brownie på.





och även Roy Fares devil chocolate cake. Inser att ren chokladkaka inte är riktigt min grej kanske.



Och så har jag köpt med mig en massa godsaker hem, bl.a. en mini madeleineform (äntligen, gissa vem som ska baka vad i veckan!!!),
macaronger med matcha (det är ett fint pulveriserat, grönt te som används i de japanska zen-buddistiska teceremonierna) från Yuko Ono



vet inte riktigt vad jag tycker om matcha, det är jättenyttigt och börjar tycka att det smakar hyffsat nu men än är det inte riktigt min grej. Däremot är jag riktigt sugen på att gå på en riktig teprovning. Det verkar vara riktigt roligt.

Köpte även med gräddbullar med lakritsfyllning som var nom nom nom goda!





Fantastisk god marsipan från Marsipanskolan, bl.a. marsipanpops med lakritssmak och violsmak, körsbärsmarsipan och lakritsmarsipan.



Och choklad från det lettiska märket Emihls Gustavs som ska bevaras till julen



och lakritssås från Chokladfabriken



ska nog användas till alltifrån matlagning till bakning.

Vägg i vägg anordnades Hem och villa mässan där det bjöds på inspiration till hemmet. Där hittade jag de här fantastiskt fina vykorten hos Nordic design collective



Även om jag inte har ett uns gröna fingrar själv har jag alltid gillat motiv av djur och natur och gillar extra mycket fjärilar, trollsländor, träd och fåglar



något som syns på den här lampfoten, så himla fin.

Nu när jag visat alla mina fynd så längtar jag redan till Mitt kök i november där det blir mer inspiration och kanske lite mer fynd. Men ska nog hålla i lite i plånboken då jag sticker till London veckan efter och där ska det shoppas tårtdekoreringsredskap!

Kommentarer

Populära inlägg