Prinsesstårta Under the sea

Jag har tidigare gjort några prinsesstårtor, bl.a. två på beställning en till en kollega som var en riktig rosa prinsessdröm och sen en annan doptårta till en av hennes släktingar som blev av lite annat snitt.

Tårtor tillhör dock bland de roligaste sakerna man kan göra och får man chansen att göra en så tar man den. I helgen som gick fyllde min allra finaste mamma 65 och vi var då ute och åt på en av mina (och hennes) favoritställen Boqueria i Moodgallerian där de hade galiciska skaldjursveckor. Eftersom middagen hade havstema och hon även gillar havet beslöt jag mig för att göra en havsbetonad tårta. Hur man gör själva tårtan finns beskrivet i receptlänkarna ovan, har bara bytt ut sylt och mousse mot björnbärssylt.





Marsipanen färgade jag genom att ha vit marsipan som jag hade blå hushållsfärg i och kramade in den tills jag fick den mer marmorerade effekten av hav och vågor. All den andra marsipanen färgade jag också in med hjälp av hushållsfärg och så penslade jag de med guld- och silverfärg för extra effekt. Marsipan och färger köpte jag via Kakburken. Snäckorna och de andra havsdjuren fick jag till genom att använda en gum paste mold från Wilton. Men, det märks att de är med anpassade för de mer torra sugarpasten man använder i USA då marsipanen kladdade fast och ibland var rent omöjlig att få ut ur formen.



Och så är det det här med transport, hittade tårtkartonger för några år sedan och ser nu att de finns att köpa lite överallt. Mitt tips är att googla. Bor man i Stockholm finns det att köpa på köksavdelningen på NK.



Och så här var själva fikat :) Stort tack till gudbror och hans sambo för att ni gjorde det så fint och att vi fick låna eran lägenhet!!!



Kommentarer

Populära inlägg