Mazarintårta med färska jordgubbar

Förra helgen så fyllde min mamma 65, har redan visat den fina Under the sea tårtan jag gjorde, men, med på kalaset var också några allergiker. Dels min storebrors sambo som inte tål gluten och laktos och sen min gudbrors sambo som är laktosintolerant. Och egentligen jag själv som inte heller tål laktos, men brukar fuska om jag har tabletter med. Men ibland glömmer jag de och jag vet hur trist det är när alla andra mumsar på tårta och man själv sitter där och svär inombords för att man inte får smaka. Så för deras skull bakade jag den här, men lite för min egen skull, då fick jag ju testa att göra något nytt :)

Ett tips är dock att vänta med tårtan till i sommar när det kommer goda svenska jordgubbar som smakar något, de här var både mesiga i smaken och små i storleken. Eller så gör du den nu men använder någon annan frukt som passar till, kanske skippa vaniljkrämen och ha på smör- och kanelstekta äpplen eller köra rårörda frysta jordgubbar om suget verkligen sätter in. Inte lika vackert kanske men lika gott.

Men, nog om det, receptet kommer från finaste Roy Fares bok Sweet!

NU KÖR VI!

Mazarintårta 8-10 bitar

Du behöver:

Mazarinkaka
370 gram mandelmassa
160 gram rumstempererat osaltat smör
2 ägg, ekologiskt
3 äggulor, ekologiskt

Vaniljkräm
3 äggulor, ekologiska
60 gram cassonade/råsocker
25 gram maizenastärkelse
1 vaniljstång (1/2 om du använder äkta Tahitivaniljstång)
250 gram laktosfri mjölk
15 gram osaltat smör

Garnering
Färska jordgubbar

Gör så här:

Börja med att sätta ugnen på 180 grader. Ta en form som är 20 cm i diameter, rund och smörj den.

Rör ihop mandelmassan med smöret och äggen till en slät massa i en bunke eller matberedaren (Jag kör alltid matberedaren).





Häll ner smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter (jag behövde 25 minuter i min ugn). Låt kakan svalna ordentligt innan du har på vaniljkrämen.







Dags att göra vaniljkrämen. Jag gjorde min dagen innan, ska inte säga att det var en miss, eller jo, det var en miss. Den blev för tjock. Gör den hellre under tiden som kakan svalnar.

Börja med att röra ihop äggulor, socker och maizena i en bunke.





Ta fram vaniljstången, dela den på mitten och skrapa ur fröna.





Lägg fröna med stången i en kastrull och häll på mjölk. Koka upp.



Lyft upp vaniljstången.



Vispa ner mjölken i äggblandningen. Blanda och häll tillbaka blandningen i kastrullen. Koka långsamt upp tills den tjocknat och ha därefter ner krämen i en bunke, tillsätt smör och rör om tills smöret har smält.







Låt svalna.

Jag valde sen att köra krämen genom en finmaskig sil, dels för att få bort eventuella klumpar men även att få bort de sjok med vaniljstång som ni såg på bilden ovan. Rör sedan ihop den lite lätt.





Fördela sedan vaniljkrämen jämnt på mazarinbotten med hjälp av en sked eller slickepott.





Skär jordgubbarna relativt tunt (cirka 5 mm) och fördela jämnt på tårtan. Och så här blev resultatet och hela kalasbordet. Bästa betyget var från N som var lycklig över att för en gångs skull inte få ont i magen efter att ha ätit en tårta.



Kommentarer

Populära inlägg