Oaxen krog och slip

För flera år sedan var jag på Oaxen, det var när det fortfarande låg ute på en ö i Hölö där man var tvungen att ta bilfärja över vattnet för att komma till. Kommer ihåg att jag åt hummerkorv och tyckte att det var väldigt exotiskt. I somras öppnade Oaxen upp igen, men den här gången på det mer lättillgängliga Bockholmen ute på Kungliga djurgården i Stockholm och har velat gå dit hur länge som helst så när jag i vanlig ordning tog ledigt på födelsedagen som inträffade i veckan så bokades det bord för lunch på den lite billigare Slip. Tanken med Oaxen är att maten ska följa säsongerna, vara närproducerat och gärna ekologiskt. Precis sånt tänk som jag gillar och som jag själv försöker anamma i min vardag. På novembers "kokbok att köpa" lista finns förutom Jens Linders Långkok Mats- Eric Nilssons Smakernas återkomst. Och faktum är att det ofta blir billigare, och godare när man följer matens säsong. Men det var ett sidspår.

En kall tisdag i oktober bar det ut till Bockholmen



för att gå på Oaxen Slip. Är inte helt hundra men misstänker att det ligger inrymt i ett gammalt skeppsvarv. Någon som vet?




Utsidan och skymt av uteserveringen, tänk på sommaren, det måste vara helt fantastiskt att sitta vid vattnet med en god drink, god mat och trevligt sällskap. Sånt ställe man skulle vilja ha ett frieri på, med ansiktet mot ljuset som jag fick lära mig på föreläsningen om hur man blir bättre fotograf idag. Den andre blir lite fulare med ljuset bakifrån men det är inget man själv behöver bekymra sig om ha ha



Vardagar öppnar de klockan tolv men vi fick komma in genom dörren strax innan



och i entrén möttes man av den fantastiska doften av tjära. Finns det en mer fantastisk doft, det luktar verkligen hav och gamla träbåtar.

Inne i lokalen hänger båtar i taket, så himla läckert, och inredningen består av vad som ser ut som gamla biografstolar och tunga järnfotsbeklädda bord.





Innan maten serverades ett jättegott bröd, det hade dock varit intressant att veta var smöret var ifrån.


Trots att menyn inte var så lång var det svårt att bestämma sig (ytterligare ett skäl till att komma tillbaka)



Men bestämde mig till slut för att ta Gryta med buljongkokt kalv, grönsaker, färskost & grädde. Grytan innehöll även potatis och linser- Jättegott och köttet var så mört att de föll isår när man petade på det med gaffeln. Och gillar den extra touchen att de skummat den.



Och min mamma tog Grillad lammstek med rostad morotschutney & vitlök och som tillbehör pommes frites. Lammet var jättefint stekt och enligt utsago väldigt väldigt gott.



Hade inte tänkt ta efterrätt då jag redan var rätt mätt, men var bara tvungen att prova Sorbet på älgört från Djurgården med kallpressad rapsolja & flingsalt då det lät så spännande. Vet fortfarande inte riktigt vad älgört är, mer än att det var en väldigt intressant smak, lite syrligt åt harsyrehållet (för er som åt det när ni var små) och med oljan och flingsaltet- jättegott!!



Jag är så nöjd med att jag valde att gå dit, jag gillade deras ölutbud och passade även på att titta på kvällsmenyn och den var inte alls så farligt dyr som jag hade inbillat mig. I samma prisklass som vilken bättre Stockholmskrog som helst. Kommer klart att besöka det igen, men då uppkommer det svåra igen- vad ska man äta?!?


Jag tror att jag lagt ut den förut men den är så bra+ att jag är inne i en riktig Cary Brothers period just nu

Kommentarer

Populära inlägg