Drömmar

Så liten, så god men ofta hör man att den är så svår att lyckas med. Det gäller at få till den där lite krispigare kärnan och den där ytterst spröda ytan som gör att den både smular och smälter samtidigt. Sist jag gjorde de var för några år sedan och då gick det käpprätt åt... När jag bakade de här kakorna i lördags så la jag även ut en bild på Instagram med texten Making dreams come to life. Lite klyschigt men egentligen är det sant, vill du att dina drömmar ska gå i uppfyllelse måste du själv hjälpa till att skapa de, det är inte så att något bara faller ner i knät på dig och ibland kanske man måste våga för att vinna (klyschrekord i inlägget) även om det är tufft att göra det. Ska kanske lyda mitt eget råd i en viss fråga, om det inte redan är försent. Ibland önskar man att man vore mer rak i konversationen och sa vad man egentligen tycker och tänker. Istället döljer man sig bakom halvsanningar då man är så rädd för att bli sårad eller att man ska bli besviken. Ibland kan sanningen betyda att man förlorar något, men då var det kanske inte meningen från början.

Men, nu fokuserar vi på de goda drömmarna. Receptet kommer från Anna Bergenströms Annas kakbok. Och i grundreceptet står att man kan använda margarin, bara det gjorde att jag var lite tveksam till receptet. Margarin är ett stort no no, det innehåller bara en massa snusk medan smör är rent och naturligt. Använd aldrig margarin!

Med det sagt,

NU KÖR VI!

Drömmar

Du behöver:
150 gram rumstempererat osaltat smör
2 ½ dl ekologiskt strösocker
1 msk vaniljsocker (hur du gör eget hittar du här)
1 dl olja utan smak (som solros eller raps)
½ tsk hjorthornssalt
300 gram vetemjöl, tillsatsfritt

Gör såhär:
Värm ugnen till 150 grader (20 grader lägre om du har varmluftsugn).

Rör ihop smöret med sockret och vaniljsockret.



Ha sedan i oljan, lite i taget. Smeten blir nu klart mer rinnig.





Väg upp mjölet (paniken när vågens batterier ger upp) och blanda med hjorthornssaltet.



Börja med att röra ner nästan allt mjöl i smörsockersmeten.



Ha sedan ner det sista av mjölet och rör om tills allt mjöl gått in i smeten.




Ett av mina 15 fina förkläden tillika julförkläde

Rulla små valnötsstora bollar av degen.



Lägg bollarna på två bakplåtsbeklädda plåtar.



Grädda kakorna mitt i ugnen 18-20 minuter, öppna inte luckan. Ta ut kakorna och låt dem ligga kvar på plåten tills de kallnat. Eller om man som jag av någon anledning bara har en plåt, lägg kakorna på ett ugnsgaller, jag har mitt extra från IKEA.



Vänta med att äta kakorna tills de är helt klara. Hjorthornssaltet luktar lite skumt när kakorna är varma och kan även avge en viss smak. Men sen är det bara att mumsa på!

Kommentarer

Populära inlägg