Farang

Den här veckan har varit galen- igen och bloggen har fått ligga lite i träda igen. Är nästan klar med gästblogginlägget som jag hoppas kunna slutföra i helgen då jag har en förhållandevis lugn och oplanerad helg när jag ska fixa med fotoalbum, piffa lite hemma och baka. Inledde helgen på allra bästa sätt genom att tappa en brinnande tändsticka rakt i handen när jag skulle tända fredagsmysljuset, kan meddela för den som inte provat att det är ren terror att diska och tvätta håret med brännsår i handen. Men, det var inte det jag skulle skriva om (ville bara ha lite sympatier) utan om förra veckans besök på hajpade Farang. Stället har fått jättebra kritik rakt igenom och har blivit riktigt uppskrivet och då jag gillar sydostasiatisk mat så tänkte jag att det måste vara en hit. Så när det var dags att boka kursarträffsrestaurang (säg det fort efter tre öl) så föreslog jag (eller vi ska vara ärliga, valde) Farang. De här tjejerna känner jag sen jag pluggade till gymnasielärare en gång i tiden och medan jag valde en annan bana så har de fortsatt och är riktigt imponerad av att de orkar med skolans värld, en stor eloge till de! För mig passade det inte. Nu fick en av dem lämna återbud p.g.a. sjuka barn (varför nästa träff troligen kommer att förläggas hemma hos H) så vi blev bara två (då den fjärde har flyttat till USA).




Men i alla fall, på Farang kan man antingen välja en avsmakningsmeny (de har tre olika, varav en är helt veggo), det är dock väldigt mycket mat så vi tog deras rekommendation och valde varsitt snacks och delade på en fresh share food och en warm share food (gillar att man får dela mat, men tycker också det är svårt då man vill testa mycket). Snacksen är som sagt för en person medans huvudrätterna ska delas på två. Dags att komma överens med andra ord!


Till snacks tog jag grönmussa med grön nahm jim (samma som jag tog på Taste of Stockholm)



Den är så otroligt god! Stark, syrlig på samma gång och musslan är sådär perfekt. Bara att låta den åka ner i munnen och låta smaklökarna hoppa av glädje!

H tog cha plu blad med varmrökt lax och cha plu blad med tempeh (såna snacks brukade man få på Time for lime med med småräkor, cocos, lime och annat smått och gott i)


Cha plu blad med lax är den bakre och cha plu blad med tempeh den främre

Utav de tyckte hon att den med lax var godast.

Som fresh share food valde vi softshell crab med grön mango, mynta, pomelo, grön ‘nahm jim’ och jordnötter.



Själva krabban i sig var rätt tam och smaklös, jag hade trott att den skulle smaka helt annorlunda och framför allt när det står fresh att den inte ska vara friterad. Men salladen till var jättegod och syrlig och var det som lyfte hela rätten.

Och som warm share food valde vi kalvkind Seremban som var långbakad kalvkind, aromatisk chilibuljong serverad med en sallad på mynta och böngroddar.



Den var helt okej, men jag har ätit bättre kalvkind både på Taverna Brillo och Niklas. Den var som sagt okej men jag hade också velat ha tydliga sydostasiatiska smaker i kryddningen som var rätt tam.

Så överlag är jag lite besviken. Tyckte även att det var dåligt att båda rätterna kom ut nästan samtidigt vilket gjorde att de hann svalna av ganska rejält mot slutet av maten. Kryddningen var som sagt tam och med tanke på priset (man ska alltid väga priset mot maten på kvalitén) så hade jag förväntat mig bättre. Vinet var också dyrt i överkant (trodde H skulle få en chock, men 145 för ett glas Riesling är dyrt och ett ganska bra påslag på priset), medans ölet var mer prisvärt.

Så kommer jag gå dit igen, nja, kanske om jag blir bjuden men annars så finns det bättre ställen. Som Niklas, där vi faktiskt avslutade kvällen med varsitt glas vin till det facila priset av 89 kronor.

Och ikväll fortsätts det på det asiatiska temat, ska testa Indian garden för första gången. Ska se om ryktet lever upp till sitt namn där!

Kommentarer

Populära inlägg