Lussekatter- men det får vänta, tänk istället på de drabbade i Filippinerna

Jag skrev om lussekatter redan förra året i bloggen, men i år tänkte jag testa att göra de efter ett recept av Sébastien Boudet, som görs med en polish och med inlagd saffran. Det går att tjuvstarta julen!

Men, det var inte det jag tänkte lägga mitt största fokus på, under helgen har jag besökt Mitt kök mässan i Älvsjö två gånger och jag ska själv säga att jag handlat där (bl.a. saffranet till mina lussekatter). Under tiden drog tyfonen Haiyan över Filippinerna och lämnade förstörelse och död i sitt kölvatten. Det är då man inser hur bra man har det här i Sverige och samtidigt hur det är att se bilderna och hur svårt det är att ta in. Det är så overkligt. Jag började genast tänka på kaoset efter tsunamin, hur vi vaknade på annandag jul 2004 av att min storebror ringde hem och sa att allt var borta men att han levde och hur dagarna efter innan man fick tag på honom igen var och hur skönt det var när han landade. Men också det sorgliga i att se hörnan med leksaker på Arlanda där ensamkommande barn fick vara. Och hur lyckligt lottad man är som ändå kan flyga därifrån och flyga hem och bort från åtminstone det fysiska kaoset (sen vill jag inte förringa att många säkert hade svårigheter efteråt med allt de fick se där nere, det är också ofattbart och även om man får det berättat så är det samma sak där, det går inte att ta in, går inte att förstå). Så den här veckan, hoppa över en lunch på stan (tänk på allt du kanske handlat i helgen) och skänk gärna en hundralapp eller mer till de insamlingar som pågår nu. Jag valde Läkare utan gränser då jag tror på deras arbete och vet hur snabbt sjukdomar och epidemier kan sprida sig i såna här områden. Även om det är en liten sak i allt det stora så är det ändå någonting.

Och nu känner jag att saffransbullereceptet får vänta ett tag.

Kommentarer

Populära inlägg