Lussekatter (på riktigt den här gången)

Japp, som jag började skriva i förra inlägget så la jag upp ett recept på lussekatter förra året. I år tänkte jag testa ett recept av husguden Sébastien Boudet som han hade lagt upp på sin hemsida för drygt två år sen. Det som skiljer recepten är dels att han marinerar saffranet i konjak och socker (har redan lagt nästa omgång i sprit och socker) och att han gör en polish, d.v.s. en fördeg med jättelite jäst i. Saffran är annars en av mina favoritkryddor och har t.o.m. tagit med de tomma burkarna till jobbet som jag går och sniffar i när längtan efter jul och saffran blir alltför stort. Nu får jag klara mig utan de några dagar för sticker till London nu på fredag och är borta över helgen. Hoppas att komma hem med väskan full av tårtdekorationer och annat roligt. Men kan avstå några dekorationer för att lyfta hjälpen till de drabbade i Filippinerna, gör en god gärning och skänk en hundralapp eller två.

Men i alla fall så kanske jag inte kommer att hinna uppdatera så mycket men kommer nog att både på fb och instagram att lägga upp lite bilder och kommer med all sannolikhet göra ett litet reportage här när jag kommer hem. Ska i alla fall bli riktigt skönt att resa bort en stund och få nya krafter och förhoppningsvis lite mod...

Men, nu kör vi!

Lussekatter cirka 20 stycken

Du behöver:

Dag 1
Till marinaden:
2 gram saffranspistiller
20 gram konjak
20 gram råsocker

Till polishen:
1 dl vatten
100g tillsatsfri/ekologiskt vetemjöl
En liten smula jäst, jag hade 10 gram

Dag 2
550g tillsatsfri/ekologiskt vetemjöl
2,5 dl rumstempererad ekomjölk
220g ekologiskt strösocker
1 ekologiskt ägg
10g havssalt

30 gram inlagd saffran
250 gram osaltat smör

Gör så här:
Dag 1
Lägg saffranet tillsammans med konjak och råsocker i en tätsluten burk. Jag använde en kopp och hade plastfolie över. Hinner man så kan man göra det här momentet långt innan.




Saffranspistiller, har du väl börjat använda dem så går det inte att sluta. Finns att köpa i en del mataffärer nuförtiden. Jag köpte mina från Werners gourmetservice och då är det saffran från Iran som är den bästa



Blanda sedan polishen genom att lösa upp jästen i vattnet och sedan ha i vattnet och med hjälp av en slickepott rör du ihop det till en relativt seg deg.





Sätt en linnebakduk över skålen och låt stå över natten.



Ta fram smör, mjölk och ägg så att de är rumstempererade dagen efter.

Dag 2
Dag 2 har polishen blivit mer lös och kolla de fina glutentrådarna som bildats under natten.





Häll ner polishen i assistenten (jag erkänner, man kan göra allt för hand men är lite för lat, kanske gör det i nästa omgång), väg upp de torra ingredienserna



och sedan de blöta (ägg och mjölk)



börja blanda ihop och låt ingredienserna bara precis gå ihop.



Låt degen vila i 30 minuter på autolys. Och kör den sedan i degblandaren 5-10 minuter eller tills degen släpper från bunkens kanter.



Blanda sedan ner smöret och saffranet och kör långsamt i maskinen tills allt smör gått upp i degen.





Låt degen sedan vila en timme i rumstemperatur täckt med en linnehandduk.

Stjälp upp degen på bakbordet och dela den i 20 mindre bitar.







Ta en bit i taget och rulla dem avlånga. Rulla sedan till fina lussekatter.







Lägg på en plåt täckt med bakplåtspapper.



Låt lussekatterna jäsa i en avstängd ugn 6-8 timmar.



Under tiden kan russinen ligga i blöt. Skälet att man blötlägger russinen är att de oblöta kommer att dra åt sig fukten från saffransbullarna och göra att de torkar i förtid.



När lussekatterna har jäst klart tar man ut dem ur ugnen och trycker dit russinen.



Sätt sedan ugnen på 220 grader och grädda lussekatterna 7-9 minuter. Så fort de kommer ut ur ugnen så penslar man dem med ägg blandat med en nypa socker och en nypa salt.







Låt dem svalna av innan du tar första tuggan! Varning för att överdosering kan leda till lite för mycket julkänslor!



Kommentarer

Populära inlägg