Äppelsorbet med mynta och citron

Tror jag tidigare skrivit om min besatthet rörande kokböcker och mat- och baktidningar. Jag tycker att det är ett perfekt sätt att ha koll på vad som händer och samtidigt få inspiration. Vissa av tidningarna har fläckar lite här och var och nu tror jag att jag återigen har hittat ett nytt favoritrecept. I senaste numret av Gourmet 9/2012 fanns det med ett recept på Äppelsorbet med mynta och citron (det finns även ett recept på en äppelpaj som jag längtar efter att få göra!!!). Jag är ingen vidare glassperson, kanske mest för att jag inte tål det (men är riktigt svag för cocosglass och glass med smak av grönt äpple och senaste favortiten mandarin, ser ni temat, udda smaker) men sorbeter har jag alltid gillat då jag tycker att det känns fräscht och även om så inte är fallet, nyttigare än glass. Och nu under hösten är den här perfekt att göra, speciellt för er som har överdåd av äpplen i trädgården som ni inte vet vad ni ska göra av (jag tar jättegärna emot).


Nu kör vi!

Äppelsorbet med mynta och citron

Receptet görs i två delar. Först gör du en äppelpuré som du med fördel kan göra i förväg (min låg i frysen från helgen innan) och sedan gör du själva sorbet.

Det här behöver du till äppelpurén:
1 kg svenska syrliga äpplen, som är lämpade för mos (och ta en sort du gillar)
1 dl vatten
2 dl strösocker
1 dl pressad citronsaft

du behöver också en matberedare eller en mixerstav

Gör så här:
Häll i vatten och strösocker i en kastrull. Pressa sedan citronerna. Jag har ingen citruspress just nu så ett bra knep är att först rulla citronen mot ett hårt underlag (detta frigör mer citronsaft). Skär sedan itu citronen och pressa citronen med en hand under som fångar upp kärnorna. Eller med en hand och så använder du en sked till att plocka upp kärnorna.



Skala och tärna äpplena. Jag har köpt en superfiffig äppelurkärnare av märket Westmark (finns bl.a. på NK kök & porslin och Bagaren och kocken).


Jag har lyckats med konststycket att riva upp halva fingret på min förra urkärnare, men den här är riktigt smart frö småklantiga personer som mig. Stick ner äppelurkärnaren, ta upp den och släpp och så kan man enkelt peta loss äppelhuset.



Skala sedan äpplet och tärna det.

Lägg i äpplet i kastrullen med vatten, socker och citronsaft allteftersom du tärnar. Citronsaften förhindrar att äpplet blir brunt i köttet.

Koka upp, sänk värmen på kastrullen och låt sjuda tills det blir mos av äpplena.


Mixa moset till en slät smet med antingen en stavmixer, eller som jag gjorde med matberedaren. Jag kan också tänka mig att man kan använda en finmaskig sil och med hjälp av en sked pressa igenom äppelmoset.

Låt sedan moset svalna och lägg i en plastbytta.

Förvara den i frys tills det är dags att göra sorbeten.

Det här behöver du till sorbeten (6-8 personer):
1 gelatinblad
2 dl vatten
1½ dl strösocker (jag hade inget hemma så jag använde råsocker istället)
2 msk glykos
Äppelpurén ovan
1½ dl nypressad citronsaft
1 dl myntablad (har du en asiatisk affär eller liknande så köp myntan där, billigare och finare oftast!!!)

Det är också bra om du har:
Mixerstav, blender eller matberedare
Finmaskig sil
Glassmaskin

Gör så här:
Ta fram äppelpurén och låt den tina.

Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten i fem minuter (lägger du det i varmt vatten så smälter det)

Koka upp vatten och socker. Ta av från värmen och rör ner gelatinbladet samt glykosen. Låt svalna.

Pressa citronsaft och häll ner i den avsvalnade sockerlagen.


Häll även ner den tinade äppelpurén.


Rör om ordentligt.

Riv av myntablad och lägg i matberedaren eller häll över hela blandningen i en större skål.

Jag hällde över ungefär hälften av äppelblandningen av matberedaren. Jag har varit med om att det blivit översvämning i den och man kan göra roligare saker en lördagkväll än att rengöra matberedaren. Mixa ihop.

Sedan är det dags att sila.

Nu silade jag både den äppelblandningen som är "ren" och den som blivit mixad med mynta.

Rör om väl tills blandningarna går ihop.


Kör smeten i glassmaskin. Har du ingen glassmaskin kan du istället hälla över sorbeten i en plastbunke, ställa denna i frysen i minst fyra timmar och ta fram då och då och röra om i den. Jag köpte en glassmaskin för några år sedan, ingen värstingmodell, men den har varit riktigt användbar och bra att ha.

Rör om till krämig konsistens. Första bilden är precis när sorbeten hällts ner, den andra bilden ser man att det börjar bildas "sorbetklumpar" (ohhh så smaskigt det lät) och på den sista har den antagit sin krämiga konsistens.



Den sorbet du inte orkar äta upp kan du lägga i en plastlåda och frysa in.

Och så här blev den (och nu ser man hur viktig ljuset är):
Det ser ut som att jag lagt upp bearnaisesås...

Mycket bättre! Synd bara att jag inte sparade ett myntablad eller två till dekorering. Skålarna av märket Jelly Bean

Tänk på att den smälter fort, å andra sidan var den så himla god att den knappt hann hamna i dessertskålarna förrän den var borta.

Sorbeten som en uppföljning på en kryddstark middag bestående av en fisk- och skaldjursgryta med asiatisk touch var helt perfekt och läskande!

Kommentarer

Populära inlägg