Enklaste middagen: Svamptoast

Är fortfarande lite halvseg efter konferensen på jobbet (trots att vi tre minipensionärer d.v.s. de tre yngsta på avdelningen la oss tidigast) men det är inte riktigt samma sak som att sova i sin egen säng hemma. Och på tal om hemma (här griper man tag i alla halmstrån man kan) så var jag i helgen på besök i mina gamla hemtrakter och passade då på att plocka lite svamp och hittade bl.a. trattisar och fingersvamp. Svamparna i det här inlägget är dock köpta i affären men inte mindre goda för det. Till de hade jag köpt brioche på bageriet Voilon dingue på Olof Palmes gata i Stockholm. Ett bageri som har helt idiotiska öppettider för oss alla som arbetar heltid men det tar jag vid ett senare tillfälle. Även briocher är något jag tänkt göra ett inlägg om, bland det godaste jag vet men man får inte tänka på hur mycket kalorier det är i (man får nästan ångest när man tänker på mängden smör i de).

Kantarelltoast är för övrigt perfekt att slänga ihop när man kommer hem från jobbet och vill ha mat fort. Svamp går även utmärkt att torka och spara till ett senare tillfälle. Sprid då ut svampen luftigt på kökshanddukar och låt torka i några dagar. Förvara sedan svampen i en lufttät glasburk.

Men nu (och nej, jag har inte tappat idéer, än):

Kantarelltoast
Rensa svampen. Vilken svamp man väljer beror helt på vilken sorts svamp man gillar.

Stek svampen i en stekhet järnpanna med lite smör i botten. Stek tills all vätska försvunnit. Om du vill kan du även hälla på lite grädda och salta och peppra på slutet.

Jag gillar att ha även brödet smörstekt. Har du vanlig toast så kan du använda smör men har du brioche så behövs inte det då brödet är så smörrikt i sig. Även dessa skivor steker du i stekhet järnpanna.

Stek på vardera sida tills brödet blivit lite lätt gyllenbrunt (man kan även köra det i brödrosten, men har ingen än så länge).

Och så snabbt blev det klart, middag på dryga 10 minuter. Vill man vara extra lite lyxig så kan man riva över en god parmesanost, eller kanske en comte eller en gruyere och gratinera den någon minut i ugnen tills osten smält. Ta ett glas vin till eller en god äppelmust och bara njut!

Tallrikar från Pip studio

Kommentarer

  1. Hej Alexandra, hur är det med dig? När kommer du och besöka oss på Söderbergs med lite ost med dig? ;)

    Lite tips angående smör och svamp. Bästa tips är att steka först svampen utan någon smör och låta vätskan försvinna, sedan häller du i smöret! Annars blir svamp smörkokta istället för smörstekta. De blir mumsigare så. Ett litet tips ;)

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, allt är bara bra med mig. Jag tänkte kanske komna förbi lördag morgon och kolla hur du sköter dig ;) ska kanske förbi Androuet imorgon och köpa med egen ost till helgen och kanske kan ta med en bit då. Byte med vaniljlängd eller husets vita ;)

      Tack för tipset, men nu kommet vi till sektionen konstiga smaklökar men är så van vid att det är smörkokt att jag gillar den smaken och ofta är det en skvätt grädde i och då gillar jag bättre om svampen är lite mjukare :) men jag redigerar inlägget ikväll så får de dom läser välja själva.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg