Den vita dagen

Jag inser hur det låter, istället för en vit vecka en vit dag men titeln syftar på ett surdegsbröd som fått jäsa i 24 timmar istället för 48 timmar. Oftast så blir det alltid någon aktivitet efter jobbet eller något man ska göra eller någon man ska träffa, vilket är jättekul men jag vill ju hinna baka bröd också och kunna njuta av det (som jag gjorde när det här var nybakt och jag efter 50 minuter skar upp den första skivan, på med lite franskt smör och ahhh- njutning) och då är ett 24 timmars bröd perfekt. Så nu kör vi:

Den vita dagen
Du behöver:
750 gram vetemjöl (helst tillsatsfritt)
20 gram oraffinerat salt
500 gram fingervarmt vatten
200 gram surdeg (aktiv)

Gör såhär:
Kvällen dag 1

Först och främst mata på surdegen innan du ska avända den så är den aktiv när det är dags att baka bröd. Såg i någon tidining att man inte behövde mata på, men det är totalt skitsnack. Är surdegen vilande finns ingen jäskraft och ingen jäskraft= ingen volym på brödet.

Jag har latat till mig också så ni blir det bakning i maskin. Jag har dock recept där jag har knådat för hand.

Börja med att mäta upp ingredienserna. Jag tog de blöta först, mest för att se att surdegen verkligen vara aktiv. Detta ser man på att den flyter på vattnet men även på doften, den ska dofta lätt "yoghurtigt".

Mät sedan upp mjölet och saltet. Det oraffinerade saltet har en mer gråaktig ton än det bearbetade och har även större saltkorn (som sedan smälter under bearbetning och jäsning)

Häll ingredienserna i degblandaren och låt gå på lägsta hastigheten tills ingredienserna gått ihop sig precis.


Täck över degen med en bakduk och låt ligga på autolys (vila) i en timme.

När denna timme har gått har du på maskinen i max 10 minuter eller tills degen inte känns så kladdig längre på lägsta hastigheten.

Stjälp sedan över degen på ett mjölat bakplåtspapper som i sin tur ligger i en plastlåda.

Lägg på locket och låt jäsa i tre timmar. Och så här ser degen ut efter de timmarna. Den har klart jäst och expanderat men hade även börjat få bubblor vilket gjorde att jag började oroa mig lite inför gräddandet dagen efter.

Lägg in i kylen och låt stå tills morgonen efter.

Morgon dag 2
Måste börja med att säga att det var riktigt skönt att gå upp på morgonen när solen kämpar för att komma över trädtopparna och stå där och forma sitt bröd. Jag hade lagt fram jäskorg och mjöl kvällen innan

Och degen tog jag ut en halvtimme innan det var dags att forma brödet. Den brukar vara lite lättare att arbeta med då. Stjälp upp brödet på ett mjölat bakbord eller en mjölad yta och vik in "deghörnen" mot mitten tills degen känns spänd och fin.



Vänd sedan det formade brödet med viksidan neråt.

Mjöla en jäskorg väl. Jag tycker inte att man behöver köpa en jättedyr jäskorg utan man kan köpa en billig korg på IKEA eller Rusta och sedan lägga en linnehandduk i som man mjölar. Jäskorgen är ju mer till att ge veka degar stabilitet (och snyggt mönster). Jag överdrev nog liiite, men efter att degen fastnat flera gånger så tänkte jag hellre för mycket än för lite, eller som amerikanerna säger: more is more!

Lägg sedan ner degen med viksidan uppåt.

Lägg jäskorgen i plastlådan och ställa in i kylen.

Kvällen dag 2
Sätt ugnen på 260 grader i god tid innan du ska baka av, speciellt om du använder baksten då denna tar några timmar att värma upp. Har du ingen baksten så sätter du in en helt vanlig ugnsplåt på nedre falsen. Sätt också in en djup svart ugnsplåt längst ner i ugnen (där ska du hälla i kokhett vatten sedan så att ånga bildas och du får en perfekt skorpa på brödet).

Mjöla brödspaden rejält. Har du ingen brödspade så lägger du istället brödet på ett bakplåtspapper.

Stjälp försiktigt upp brödet på brödspaden eller bakplåtspappret.

Snitta i önskat mönster (japp, dags att skaffa ny snittningsteknik tror jag)

Skjutsa in brödet på den varma bakstenen. Har du ingen baksten tar du ut den svarta plåten och lägger bakplåtspappret på den. Häll amtidigt kokhett vatten i den djupa svarta ugnsplåten i botten av ugnen så att ånga bildas. Det är viktigt att vattnet är varmt. Jag har märkt att är det inte det så förångas det inte tillräckligt snabbt och brödet blir lite segt, nästan som ugnsbakade bagels. Sänk tempen till 240 grader.

Här ser brödet fortfarande lite platt ut och jag var fortfarande lite orolig över bubblorna som uppstått i brödet under jäsningen i jäskorgen men när den kom ut var den jättefin, perfekt färg. Jag gräddade förresten brödet i 50 minuter där jag hade ugnsluckan öppen de sista fem minutrarna. Och det blev riktigt riktigt bra som sagt.

Fint inkråm blev det också

Och smaken, blev glatt förvånad att det ändå var så pass syrligt för att ha jäst så kort tid. Det var definitivt inte sista gången jag gjorde det, men nästa gång kanske jag slänger in lite annat roligt i degen och just nu går jag i tankar om man kan köra vallmofrön till surdegsbröd. Hm, tål att funderas på...

Kommentarer

Populära inlägg