Chokladmuffins med saltkaramellfyllning

De som känner mig vet att jag gillar svenska Mästerkockarna men jag ÄLSKAR Australian Masterchef. De tävlande ligger på en helt annan teknisk nivå, tävlingarna svårare och domarna så underbara och sympatiska. Bäst gillar jag den masterclass de har en gång i veckan där man som tittare får ta del av olika recept och det var där Matt Preston visade det här receptet. Snålvattnet rann till redan under programmet, kombinationen sött och salt har alltid varit en favorit hos mig ( troligen därför jag gillar thaimat då det balanserar smakerna sött, salt och surt) och varje gång jag tänker på saltkaramellgetmjölksglassen ( säg det ordet fort några gånger) som jag åt på Ekstedt blir jag lycklig inombords. Det enda jag kan tycka är att muffinsformar är lite väl stora så jag tror att nästa gång jag gör de så ska jag göra de mindre, det betyder ju också att man kan bjuda fler!

Chokladmuffins med saltkaramellfyllning 6 stycken

Du behöver:
185 gram rumsvarmt osaltat smör
165 gram råsocker, ekologiskt
2 ekologiska ägg
230 gram vetemjöl, ekologiskt eller utan tillsatser
3 tsk bakpulver, ekologiskt
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt, oraffinerat
60 gram kakaopulver av bra kvalité och gärna ekologisk
85 ml vispgrädde
85 ml vatten
24 stycken kolor som Werthers original mjuka kolor
Havssaltflingor efter smak
Ätbart rött glitter att dekorera med, men det är valfritt


Gör så här:
Värm upp ugnen till 180 grader.

Lägg i muffinsformar i en muffins plåt ( jag skippade det, de flyter ut lite men min muffinsplåt var för liten).

Vispa smör och socker tills det blir vitt och riktigt krämigt.





Ha därefter ner ett ägg i taget och rör om tills det blandat ihop sig ordentligt.



Under tiden rör du ihop de torra ingredienserna mjöl, bakpulver, bikarbonat, salt och kakao i en bunke.



Häll sedan ner lite i taget av de torra ingredienserna i smörblandningen och rör om tills det blandat ner sig ordentligt i smeten. Ha sedan i grädde och vatten i smeten och låt smeten precis gå ihop. Den kommer att bli riktigt riktigt tjock och krämig, nästan lite kladdkakevarning på den.







Med hjälp av två skedar fyller du upp smeten i muffinsformarna till 2/3 och jämna till ytan.



Tryck sedan ner fyra stycken kolor i smeten, utan att de trycks ner till botten (resultatet då blir att kolan bränns i ugnen), strö över flinghavssalt ( efter smak). Ha sedan över resterande muffinssmet och se till att kolorna täcks helt och hållet.





Grädda muffinsen i 20 minuter på mittersta falsen. Ta ut och låt de svalna av. Strö över ätbart glitter om du vill, men det är valfritt. Annars, ät och njut av den underbara chokladsmaken och den rinniga kolan.







Uppdatering:
Och nu har jag testat att göra det mindre och bytte även ut 10 gram kakao mot 10 gram lakritspulver. Blev riktigt mumsigt! Gräddas i 15 minuter för perfekt resultat!



Kommentarer

Populära inlägg