Gnocchi

När jag var i London åt jag en jättegod kaningryta ackompanjerat med gnocchi. Har inte minne av att jag ätit varken kanin eller gnocchi innan men båda var kanon och tänkte när jag kom hem att jag skulle testa det sistnämnda. I Johanna Westmans bok Första måltidsboken hittade jag det här receptet som var enkelt och lätt att följa. Gör dock inte som jag och missa saltet i kokvattnet, inbillar mig att det gör en hel del för smaken!

Gnocchi3-5 portioner

Du behöver:

1 kg ekologisk potatisar mjölig sort
1 tsk salt, oraffinerat
1 ekologiskt ägg
4-5 dl ekologiskt och tillsatsfritt vetemjöl
Extra mjöl till utbakningen

1 msk salt till kokvattnet

Gör så här:

Skala potatisarna. Koka dem och låt de svalna.






Använd en potatispress och pressa potatisen ner i en bunke. Ha i salt och ägg och rör om. Häll i 3-4 dl mjöl och knåda ihop tills du får en fast och slät deg. Jag började röra om med skeden och knådade det sista för hand. Om du behöver ha i mer mjöl.









Stjälp upp degen på en skärbräda och dela den i fem delar. Rulla ut varje del till en lång rulle och skär ut 1,5 cm bitar, rulla dem avlånga ( som små minikorvar) och lägg sedan på ett mjölat bakplåtspapper. Mina gnocchi blev lite väl stora så nästa gång ska jag skära mindre bitar.











Koka under tiden upp vatten i en rymlig kastrull. Ha i salt och lägg försiktigt i 10- 15 gnocchi i taget med en hålslev. Och saknar man det som jag gör så kan man istället använda pastasleven.

Koka gnocchin som flyter upp till ytan när den är klar. Ta upp dem med hålslev/pastasleven och lägg dem i en skål eller en tallrik. Jag serverade mina med oxkind och veckan efter hade jag dem med i lunchlådan till min gryta.









Vad väntar du på? Här har du nästa lördagsmiddag!



Kommentarer

Populära inlägg