Semlor från Wienercaféet

Jag måste vara en av få människor som legat sjuk i två veckor (med betoning på att ligga still på soffan, glo på film, kolla lite på nätet) och lyckas gå ner i vikt. Detta alltså helt utan fysisk ansträngning och att jag lyckats få i mig två semlor som min snälla mamma kommit över med (visst är det sjukt att socker är det som smakar bäst när man är sjuk, annars har det mest bara varit äta för att få i mig energi). En av semlorna jag testat kom ifrån nya Wienercaféet som ligger på Biblioteksgatan i Stockholm (ska även skriva om deras frukost som jag var på innan jul). Numera ingår Wienercaféet i samma koncern som bl.a. Prinsen och har som kreativ ledare Daniel Lindeberg som tidigare drev Frantzén/Lindeberg med Björn Frantzén. Då Wienercaféet öppnade efter sommaren är det här första gången med deras semla och det här tyckte jag.





Bullen var jättegod, lätt och fluffig. Det kunde dock ha varit lite mer kardemummasmak men inser att även det är en smaksak. Grädden var bra vispad, inte för hårt men inte heller för mesigt men, det är för mycket grädde på i förhållande till bulle och mängden mandelmassa. Mandelmassa var dock jättegod och alldeles lagom mängd. Mitt betyg 3,5/5. Minska på grädde och mer kardemummasmak så kan det bli en fullpottare!!!


Kommentarer

Populära inlägg