Oxkind

En av de saker jag brukar beställa när jag äter ute och det finns på menyn är oxkind. Det där härliga möra köttet som bara smälter i munnen. Oh la la! Det har varit svårt att få tag på den styckbiten själv, men för några veckor sedan sålde de den på NK och då passade jag på att slå till. Receptet hittade jag sedan i Niklas Ekstedts Niklas husmansklassiker som jag köpte på rean. Niklas som äger två av mina favoritrestauranger; Niklas och Ekstedt. Annars är tanken nu att äta mer fisk (underbart att de har fiskmarknad på Stureplan där man kan handla lokalfiskad fisk och skaldjur) och mer vegetariskt. Men fram till dess kan jag fortsätta drömma goda drömmar om oxkinder!

Oxkind
Du behöver:

1 oxkind
1liter rött vin till marinad
2 morötter
1 gul lök
1 timjankvist
Olja att steka i
Vatten
Salt, oraffinerat och nymalen svartpeppar
1,5 msk socker
1 liter rött vin till såsen
En liten klick smör

Gör så här:

Ta fram oxkinden och skär bort de vita hinnorna. De grövre kokas mjuka och behöver inte skäras bort.



Lägg oxkinden i en bunke, häll på rödvin ( ta ett bra och prisvärt vin som du skulle kunna tänka dig att dricka själv) tills det täcker köttet, ha plast över bunken och ställ in i kylen under natten så att vinet drar in ordentligt.







Dagen efter tar du fram bunken, silar bort vinet och torka av oxkinden med hushållspapper som inte släpper fiber och salta och peppra.





Häll olja i en het stekpanna. Lägg ner oxkinden och bryn den runt om. Lägg sedan oxkinden i en vid kastrull.



Skala och skär löken och morötterna i grova bitar och lägg ner dem i kastrullen tillsammans med oxkinden. Slå på vatten och lägg i timjan.





Ställ kastrullen på spisen, koka upp ordentligt, skumma av noga ( när man tar bort skummet på ytan med hjälp av en sked) och sänk sedan temperaturen. Låt koka tills köttet är riktigt mört, det tar minst två timmar men koka gärna längre.



Lyft upp oxkinderna ur kastrullen och sila skyn genom en finmaskig sil så du slipper lök, morötter och timjan.





Skölj ur kastrullen och sätt den på spisen igen. Ha i socker och slå på sky och vin och reducera (koka ner) till hälften.







Smaka av såsen med salt, nymalen svartpeppar och eventuellt en klick smör.

Lägg ner oxkinden i såsen för att värma upp den.



Skiva upp oxkinderna och servera. Boken rekommenderar att man serverar med potatispuré men jag körde gnocchi till. Underbart gott!









Kommentarer

Populära inlägg