Peanut butter cookies

Jag har alltid gillat kombinationen av sött och salt i samma efterrätt och en av de absolut bästa efterrätterna jag ätit är en getmjölksglass med saltkaramell på Ekstedt. Mmm, det vattnas fortfarande i munnen fortfarande jag tänker på den! Och så avgudar jag StikkiNikkis fantastiska salt caramel eller peanut butter ice Cream. Och nu började jag verkligen sakna sommaren!!! Det här receptet från Roy Fares senaste kokbok bakade jag för några veckor sedan och det blev en succé på jobbet, för de som åt de. Ni andra får gärna baka dem och ta med och bjuda mig :)

Peanut butter cookies 26 kakor

Du behöver:
120 gram rumstempererat smör ( glöm inte att ta ut i god tid!!)
120 gram jordnötssmör ( med eller utan bitar)
130 gram ekologiskt strösocker
70 gram farinsocker
240 gram vetemjöl, ekologiskt och tillsatsfritt
3 gram bakpulver ( har hittat ekologiskt!!!)
5 gram bikarbonat
4 gram vaniljsocker, gärna egengjord
2 gram salt oraffinerat
55 gram ekologiska ägg
15 gram 3%-ig mjölk, ekologisk
70 gram salta jordnötter, grovhackade

Gör såhär:
Börja med att sätta ugnen på 210 grader.

Vispa sedan smör, jordnötssmör ( originalreceptet säger med bitar men jag körde slätt jordnötssmör), strösocker och farinsocker fluffigt i en bunke. Det tar några minuter.





I en annan bunke blandar du mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt noga.



I smörblandningen blandar du sedan ner ägg och mjölk.



Rör sedan ner de torra ingredienserna och arbeta ihop smeten till en deg.

'

Häll sedan ner de grovhackade jordnötterna och blanda väl.





Ta ut degen ur bunken, forma till en korv och dela den i 26 bitar.








Rulla bitarna till små bollar och lägg dessa glest på ett bakplåtspapper ( de flyter ut under gräddning), Med hjälp av en gaffel plattar du till kakorna och gör ett snyggt rutmönster.









Grädda kakorna mitt i ugnen i cirka 10 minuter eller tills kakorna har fått fin lite gyllene färg. Låt de svalna litegrann och flytta sen över de till ett galler för att svalna av helt.



Förvara kakorna torrt, om det ens behövs, de går åt snabbare än glass i solen!



Kommentarer

Populära inlägg