Semlor från Lundbergs konditori- eller ska vi säga vinnaren

Jag har haft två favoritställen, dels Söderbergs bageri som ligger vid Telefonplan och som tidigare drevs av Mattias Wallmark och PO Choklad som drevs av Per Olsson. Mattias sålde Söderbergs förra året och PO slog igen mitt under förra årets semmelsäsong (har fortfarande inte riktigt kommit över det än). Tillsammans köpte de och driver nu Lundbergs konditori i Gröndal och har länge tänkt gå dit men slö som man är så har jag inte orkat. Men nu är det semmeltider och det var dags att ta sig i kragen och samtidigt passa på att ta en promenad i helgens vårväder.

Vet inte om man kan säga att Gröndal har ett centrum, men det har i alla fall en huvudgata där bl.a. Coop ligger och precis där bredvid Lundbergs. Inredningen är lite mysigt gammaldags med en massa goda kakor och smörgåsar (tur att jag visste att jag ville ha semla, annars hade det varit svårt att välja).





Till skillnad från Söderbergs så kan man även sitta ner och fika här. Det är heller inte lika trångt som det var på PO. Semlorna var precis nygjorda när vi kom dit och fick den här bilden. Bara nu rinner snålvattnet till.



Eftersom jag ville hem då jag hade dels en högrevsgryta och en oxkind att förbereda så tog jag med semlorna hem för att avnjuta med en kopp gokaffe.



Och bara att öppna kartonglocket- oh la la. Fin bulle, mandelmassan har runnit över lite nonchalant, vackert spritsad grädde och klippt lock.


Stor


Liten

Men hur smakade den? Bullen var fantastisk god med perfekt kardemummasmak, mandelmassan hade crunch av nötbitar i sig och hade grovmalda kardemummakärnor och själva grädden var perfekt vispad. Mandelmassan var generöst tilltagen och inte bara en mesig liten bit som de lagt in. Samma sak med den lilla semlan, där hade man inte heller snålat.



Helt klart den bästa semlan jag ätit i år. Ett besök till Lundbergs konditori är ett måste om man ska stilla sina semmeldrömmar och det är helt klart värd den lilla omvägen till Gröndal. Jag ska definitivt åka dit igen och äta en till och kanske smyger det med sig något annat gott hem!

Kommentarer

Populära inlägg