American table

Så har det vankats fler restaurangbesök i sommaren. Som de flesta säkert redan räknat ut består en stor del av min månadsbudget av utlägg på mat, dels för at äta hemma men också att äta ute varför jag blir extra glad när det kommer såna här bra erbjudanden när man får en trerätters för två för 650 kronor. Den här gången var det en fast meny men jag kan också tycka att det är skönt att slippa välja då jag alltid tycker att det är svårt. Men passa på, för erbjudandet räcker bara till 10 augusti.

Den här gången besökte jag American table, en av Marcus Samuelssons restauranger. Den här ligger på bottenvåningen av hotellet Clarion Sign vid Norra Bantorget i Stockholm.


Och så ska man ju klä sig lite mer fancy än vad man gör i vanliga fall :)


Inredningen på stället var skandinavisk med lite amerikanska inslag. Det kändes som att de ville skapa känslan "i ditt vardagsrum" med böcker utspridda i hyllorna varvat med inläggningar i burk.


Menyn var som sagt redan fastställd och vid bordet väntade små kort med menyn tryckt och dryckesförslag till. Jag körde alkoholfritt igen och de hade de bl.a. lite olika juicer att välja på. Stort plus att de har tranbärsjuice som ger en mer vuxen smak och som passade bra ihop med rätterna.


Innan maten kom in bjöds vi på ett rykande varmt majsbröd med honungssmör (som smälte bort på brödet) och tomatmarmelad. Nomnom!


Till förrätt vankades det Jamaican jerk Salmon lax rullad i någon kryddblandning (borde ha frågat vad det var), äppel- och sellerislaw, citronconfit och krasse.


Jag måste erkänna att jag var lite nervös, av alla grönsaker som finns så är selleri den jag avskyr allra mest. Minns att jag för några år sedan beställde in en sallad på Rosendahls trädgård och fick in en sallad med finstrimlad selleri som var omöjlig att plocka ur. T.o.m. den lilla sparven ratade det. Igår var dock sellerin synlig och kunde fint plocka ur den. Nog om det, en fräsch förrätt med det syrliga äpplet tillsammans med den sura citronconfiten och sen en liten laxbit på det. Jättegott!

Till huvudrätt vankades det flankstek med rostad tomatsallad (med rödlök), berbere bearnaise (berbere är en etiopisk kryddblandning ) och dillfriterade pommes frites. Allt serverat på den här vackra keramikplattan.


Köttet var perfekt stekt d.v.s. rare, d.v.s. så att köttet nästan vandrar av tallriken (förlåt alla vegetarianer), med perfekt friterade pommes. Det hade däremot varit bra att veta att den rostade tomatsallden innehöll rödlök då jag inte tål det.

Sen efterrätt och det här är en av mina absoluta favoritdesserter genom tiderna: Créme brûlee med tonkabönor, pistageglass och frystorkade körsbär.


Jättegotd créme brûlee med små fina vaniljfrön, som passade perfekt ihop med pistageglassen och de frystorkade körsbären. Och, precis som det sägs i filmen Amélie de Montmartre så finns ingen bättre känsla än att försiktigt knäcka det brända sockerskalet...


Kommentarer

Populära inlägg