Svart vinbärssaft

I fredags gick jag äntligen på semester (säger äntligen då jag verkligen verkligen längtade) och även om semesterplanerna kanske inte såg ut som jag kanske trodde tidigare under året så har den börjat bra. I söndags tog vi en tur över till Riga för att hälsa på några släktingar (mer tips följer i kommande blogginlägg) och då passade vi också på att handla på torget där de nu under sommaren säljer massor av fina grönsaker och bär. Hallonen åt vi upp på båten tillbaka men köpte även svarta vinbär (för 12 kr kilot!!!) som jag bestämde mig för att koka saft på. Det är konstigt med vissa saker för en tillbaka till barndomen med en gång och svart vinbärssaft är en sån för mig. Hittade inget bra recept i mina kokböcker så tittade på andra saftrecept och testade och det blev riktigt bra.

Nu kör vi!

Svart vinbärssaft på mitt vis
Du behöver:

1 kg svarta vinbär
300 gram strösocker
1 krm citronsyra
vatten

Glasflaska (som du desinficerat genom att värma den till 90 grader i ugnen)

Gör så här:
Börja med att skölja av vinbären. Skaft och sånt kan sitta kvar då du ändå kommer att sila den sen.



Häll bären i en kastrull och häll över vatten precis så det täcker bären. Ha sedan i 1 dl vatten till :)



Koka upp och låt koka i 10 minuter.



Skumma av saften, d.v.s. ta bort skummet på ytan med en sked, slev eller liknande.





Gör iordning saft- majan eller bara en silduk i ett durkslag över en kastrull och häll i saften med bär och allt.





Låt rinna av i egen takt. Rör inget, då kan saften bli grumlig!!!

När du bedömt att den silat klart, sätt kastrullen på spisen, koka upp och häll i sockret (hade inte tillräckligt med strösocker så hade i råsocker också).





Rör om och låt koka i cirka fem minuter. Ta sedan bort en liten del av saften, blanda med citronsyran (som gör att den håller längre, observera dock att en del kan vara överkänsliga mot citronsyra) och häll ner i saften igen och rör om ordentligt.



Sätt en sil i den desinficerade flaskan och häll ner saften.





Blanda saften som du vill ha den, häll upp i ett vackert glas och njuut!




Från den underbara serien Torka aldrig tårar utan handskar och troligen tv- historiens bästa begravning!

Kommentarer

Populära inlägg