I källaren på Le Rouge

I lördags var det dags att besöka Le Rouge där två blev tre och en bok togs med hem. Från början var det bara mamma och jag som skulle gå men då brorsans sambo var ute och seglade hängde han med. Han tyckte dock att det var lite pinsamt att vi åt så tidigt, men jag tyckte att det var lite lyxigt att ha en hel restaurang för sig själv en halvtimme, hur ofta är man med om det.

Le Rouge ligger i Gamla stan, en stadsdel som tidigare kännetecknats av sunkiga turistfällor men som nu fyllts med kvalitetsställen som Frantzén, Chaikhana, Flying Elk m.fl. Le Rouge har en en bakficka som ligger på Österlånggatan medan själva Le Rouge ligger på Brunnsgatan.


När man kommer in anas atmosfären, svulstigt och rött. Man kommer in och sedan leds man ner för en riktigt maffig trappa.


Inredningen kan väl liknas vid något lätt porrigt med röda sammetsgardiner och röda lampor. Jag gillar det dock, tycker att det ger stämning och ska det vara lite franskt så ska det och misstänker att man ska få lite Moulin Rouge känsla.


Väl till bords välkomnades man av jättefina undertallrikar


och en liten påse fylld med ett fantastiskt gott bröd som de bakar själva i restaurangen. Känns som om varje ställe med lite självrespekt numera bakar bröd själva.


till det smör format som en liten glasskula




Jag hade redan spanat in menyn innan (minskar beslutsångesten lite) och hade siktat in mig på Moules frites (d.v.s. vitvinskokta musslor med pommes frites och aioli, sist jag åt det ute var på en dejt med exet) och det hade även resten av familjen. Vi valde dock olika drycker, mamma tog ett Chablis vin och min storebror ett Cote du Rhone (har säkert stavat fel) medan jag tog en öl.


Musslorna kom in med ett dekorativt skum på toppen tillsammans med helt gudomliga pommes frites. Nomnomnom




Jättegott och jättetrevligt, ska klart gå dit någon mer gång och äta musslor.

Kvällen avrundades sedan på Gondolens takservering


med en alkoholfri drink


och då ser man så här glad ut. Extra glad för den nya frisyren, så här kort har det nog inte varit på nästan tio år och självklart ny färg igen. Det här får vara mellanfärgen för går allt enligt planerna kommer det att bli lite mer radikal förändring i höst.


Och så här ser boken ut, vill du ha den så får man ringa dit och beställa bord och samtidigt uppge koden Cookbook 2013, gäller den här veckan ut om jag inte minns fel. Men visst är den vacker, ligger i en box, är signerad och sammetsinklädd.


Och så vackra recept, inte för att jag kommer att ge mig på alla, tryffel har aldrig direkt varit min grej (vågar man säga att man tycker att det är överskattat?)




Bland det bästa var också att man fick med fyra småvykort med bilder ur boken (bl.a. den sista) som ska åka upp på väggen i köket inramade. Matkonst när den är som bäst!

Och just ja, har du inte möjlighet att besöka Le Rouge den här veckan så kan boken köpas här via deras hemsida, ett klart bättre pris än ute i handeln eller på webbshopparna.



Kommentarer

  1. Åhhhhh, vad det ser gott ut! OCH jag vet att det är precis lika gott som det ser ut!
    Le Rouge är min absoluta favoritrestaurang, både "finstället" och "bakfickan".

    Ha det så gott
    Kram Anncathrine

    PS. Fin frisyr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var första gången jag var där, men som sagt inte den sista. Nästa gång ska jag definitivt försöka orka med en efterrätt också :)

      Tack, trivs med att vara korthårig :)

      Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg