Ekstedt besök två

Det här är ett väldigt försenat blogginlägg, först för att jag inte hade tid att skriva det och sen för att det var för jobbigt att skriva det då jag var där med mitt ex och jag har tyckt att det har varit ganska jobbigt att tänka tillbaka på den tiden när det funkade, eller snarare när jag trodde att det funkade. Men då var det fantastiskt och maten likaså. Och nej, jag kommer inte att lägga ut en bild på honom, det vore fel och att hänga ut någon och vore lite att snacka skit, och vad tjänar man på det?

Jag fick i alla fall maila dit och fråga om menyn när vi var där, minnet är lika bra som bilderna...

Men i alla fall, en dag i april var vi på Ekstedt, restaurangen där allt grillas och där man får en sån där härlig arom i håret. Intressant nog var jag på Ekstedt ungefär ett år innan det här besöket och det får väl bli ett besök i april igen. Ekstedt fick också en stjärna i Guide Michelin ungefär en vecka efter att jag bokat bordet, det gäller också att vara ute i god tid. Jag bokade bordet samma dag som det "släpptes" (en månad innan) och vid 12 var alla bord fullbokade. Men det är värt att vara ospontan då hela besöket är så fantastiskt!

Jag som inte alltid dricker alkohol uppskattar också att de har en sånt bra urval på alkoholfria alternativ som äppelcider från Frankrike och exet uppskattade öllistan. Konceptet på Ekstedt är att man väljer 3 eller 5 (d.v.s. tre eller fem rätter). Vi valde 3 men tog olika för- och varmrätter och smakade sedan av varandra. Men det var inte all mat. Till förrätt fick vi yorkshirepudding med olika röror- så gott och varma direkt från grillen.

Till förrätt tog jag skorstensbakad avokado, kungskrabba, citron och mandel och då kom det här lilla underverket in.


Kungskrabban var perfekt grillad och varm avokado- mums!

Exet tog sotig tartar på biff med oxmärg, äppel och tryffel.


Gott, fräscht och bra balans i texturen och sötman i äpplen kontra tartaren.

Även här kom det in en mellanrött i form av nybakt/nygrillat bröd med nykärnat smör. Oj oj oj, bra bröd med gott smör kan få mig att jubla inombords.

Till huvudrätt tog jag fisk och exet kött. Min fiskrätt var enrisrökt gös med smörstekta murklor och löjrom i surlök.


Fisken var helt underbar, så mjäll att den ramlade ihop när man rörde den med gaffeln. Och jag var lite skeptisk mot löjromen i surkål, men den var riktigt god, och toppmurklorna- gott!!!! De hade även gjort en sås på murklorna som var jättegod.

Kötträtten var variation på vårlamm, rökt tomat, örter och salt kola där variationen bl.a. var korv. Riktigt god och den rökta tomaten smakade otroligt mycket.


Till dessert fick vi båda vedugnsbakad rabarber, smörstekt sockerkaka flamberad i punsch, getmjölksglass med honung och salt.


Bland det bästa jag vet är blandningen mellan sött och salt och glass med salta toner är bland det bästa jag vet. Är smått beroende av StikkiNikkis salt caramel glass och den här glassen var också nåt extra, speciellt med tanke på att den var gjord på getmjölk vilket alltid uppskattas av den laktosintolerante.

Så vad vill jag säga, uppskatta saker i stunden och besök Ekstedt, du kommer inte att ångra dig!!!



Så irriterande att de inte har originalet på Spotify!

Kommentarer

Populära inlägg