Rabarberkaka

Hon som aldrig gör egna recept tänkte här komma med ett egenkomponerat. Väldigt enkelt, men väldigt gott och ett sätt att ta tillvara på sommarens godsaker. Den här sommaren har jag äntligen kommit igång och inrett min balkong och inhandlade bl.a. en rabarberplanta. Den såg väldigt mesig ut och jag tänkte att ja ja, det får bli vad det blir. Men den har växt till sig och idag skördade jag den för första gången och får fungera i den här kakan som får hänga med på dagens soldyrkeristund.





Nu kör vi,

Min alldeles egna rabarberkaka
Du behöver:
150 gram mandelmassa
20 gram ekologisk äggula
lite vatten
rabarber (valfri mängd)

20 cm springform

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda mandelmassa, äggula och lite lite vatten. Jag gjorde det i matberedaren, går snabbt och fort.


Ha smeten i en smörad 20 cm springform (bakform med avtagbara kanter)


Behövs det så dra skalet bort från rabarbern och skär den i småbitar.


Tryck ner rabarbern i mandelmassesmeter.


Och grädda mitt i ugnen i 25 minuter.


Låt svalna och lägg sedan upp på ett fat och ät av sommaren.


Kommentarer

Populära inlägg