Min finaste råsaftcentrifug

Nu är sommaruppehållet över, hoppas att ni har haft en lika bra sommar som jag med varma dagar och roliga äventyr! Lite längre fram kommer det att komma ett litet inlägg om vad jag hittat på under sommaren och lite tips inför hösten. Jag har tänkt förkovra mig både i kycklingstyckningens värld men även köra lite kurser i kaffebryggeri och spanska. Lika bra när man ändå åker dit stup i kvarten som det känns som. Sommaren har också inneburit läkning av själen och insikten av en förlust av något man inte ens visste om att man hade men väldigt gärna vill ha. Kryptiskt? Det är meningen.

Det som hände i somras matmässigt var att jag efter att ha funderat på det i flera år så slog jag i somras till på en alldeles egen råsaftcentrifug. För er som inte vet vad det är så är det en köksapparat som filtrerar saft från grönsaker eller frukter från köttet. Det innebär att man får en mer ren och slät juice än om man exempelvis använder en vanlig matberedare eller blender. Så i sommar har jag testat att leva lite nyttigare och i perioder har jag testat att bara köra grönsaksjuicer och vegetariskt. Min främsta guidebok har varit Renée Voltaires bok Juice power and detox men har även experimenterat lite själv och Just peachy och No fuzz honey. Perfekt som mellanmål och riktigt läskande en varm sommardag. Jag köpte en Philips och gick helt efter ICA Kurirens test. Men det är klart en av de bästa investeringarna jag gjort, mest för att det är så gott men också för att man känner sig så nyttig och har jag som jag lite problemmage så kan det vara bra att göra juice istället för att äta grönsakerna rent. Ett tips är att trycka ner grönsakerna/frukterna långsamt då man får ut mer saft.





Så, investera och börja juica!

Nu kör vi!!!

Börjar med mina egna två recept först och sen fortsätter jag med recepten från Juice Power and detox. Recepten är anpassade efter två personer.

Just peachy


6 persikor
1 lime
Sprite

Skär av skalet från limen som annars kan ge en bitter smak och ta ur kärnan ur persikan. Kör frukterna i centrifugen. Blanda, häll upp och fyll på med sprite. En riktig fräsch sommardrink!

No fuzz honey


4 persikor
1 honungsmelon
10 körsbär
1 citron

Ta ur kärnorna ur persikorna, kärna ur körsbären, skär skalet av melonen och ta bort kärnorna. Skär även skalet från citronen som annars kan ge en bitter eftersmak. Mixa ihop frukterna och njut.

Refreshing pear


2 päron
1 gurka
1 näve mynta
1 lime

Skär skalet (det vita) från limen och kör sedan allt i centrifugen. Häll upp i glas. Päronen håller magen i form. Jag tyckte dock att den var lite mesig och skulle säga att man kan ha i ett päron extra och mycket mycket mynta.

Honey honey


1/2 honungsmelon
2 kiwi
1/4 gurka
1 näve mynta

Skär skalet av melonen och ta ut kärnorna i mitten. Skär även skalet av kiwin. Skölj av gurkan och kör sen i centrifugen. Skulle kunna tänka mig att denna även funkar i en blender men att den kommer att bli väldigt mycket tjockare.

Drinken som gav mig den nya upptäckten att jag är allergisk mot kiwi. Som är så gott, har fått tipset att man kan tåla den gula kiwn lite bättre!

Orangutang


6 morötter
2 cm ingefära
1 citron

Skölj av ingredienserna och skär av skalet från citronen. Kör i centrifugen.
Tur att man inte hade en dejt. Någon timma efter att jag druckit den gick jag och tittade mig i spegeln och noterade att jag var alldeles orange runt munnen. Som en riktig orangutang med andra ord :)

Morotsjuice är för övrigt barndom för mig. När jag var liten så älskade jag morotsjuice och då sålde man det i små tetror som fanns i frysdisken. Så när vi hälsade på mormor inne i stan (= Stockholm) så brukade vi gå till mataffären Metro som låg vid Fridhemsplan. Kallt och läskande!

Oh my ginger


2 äpple (helst svenska)
3 cm ingefära
2 citroner

Skölj av ingredienserna och skär sedan av det vita skalet från citronerna. Juica och känn hettan smyga sig på...
Ingefära har alltid varit en av mina favoriter och tycker klart att man kan öka mängden för att få en mer rivig drink.


Beet it


3 päron (någon söt sort typ Kaiser)
2 rödbetor
2 lime

Skölj av ingredienserna och skär bort toppen och botten på rödbetorna. Skär bort det vita skalen från limen och kör.
Det här är min absoluta favorit hittills, rödbetor och päron i en perfekt kombo och sen den otroligt vackra färgen! Och går du och "pudrar näsan" sen och det blir rött så är det ingen fara, det är rödbetorna som har gått igenom kroppen.


Det kommer att komma mer recept successivt och har även tänkt att jag ska anpassa juicerna lite efter säsong, d.v.s. i vinter kanske jag går över mer till kål och andra grönsaker som är i säsong. Det känns mer rätt mot miljön.



Kommentarer

  1. Fantastisk blogg. :)
    en fråga. Kokar du rödbetorna innan eller kör du i dem råa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) kör de råa och oskadde men skär bort stjälken och det grova nertill, resten tar maskinen hand om

      Radera
  2. I går fick jag en råsaftcentrifug och idag har jag gjort min första drink. Refreshing pear! Den var verkligen jättegod. Skall bli spännande att prova dina andra förslag. :) Tack! Elvy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att testa på, gott är också att bara blanda apelsin och lite ingefära eller ananas, citron och mynta. Perfekt också såhär i förkylningstider!

      Radera
  3. underbara recept ! tackar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg