Bananglass

Har länge tänkt skriva ett inlägg och berätta om vad jag hittat på i somras, men sommaren tar aldrig slut. Det är helt fantastiskt väder och lyxen att kunna traska runt i flip- flops 8 september går inte att beskriva. Idag har jag också haft ett enormt sug efter glass varför jag blev extra glad när jag kom på att jag innan Spanien gjorde en massa bananglass. Hade lätt kunnat göra det idag igen, fick med mig en massa bananer från Tjejmilen igår som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av (säger hon samtidigt som hon kollar på gymkortspriser ha ha ha). Men det ska vi inte tänka på nu och i ärlighetens namn, tränar vi inte mest för att vi ska kunna äta god mat? Jag kan ärligen erkänna att jag gör det. Så träna och njut av bananglass- ju omognare bananer du använder! Receptet har jag hittat i Linda Lomelinos bok Lomelinos glass.

Bananglass 6 portioner

Du behöver:
1/2 vaniljstång (jag hade i en hel)
2 dl standardmjölk
1 dl strösocker (eller cassonadesocker för en lite djupare smak)
en nypa salt
3 dl vispgrädde, 40% (då slipper man tillsatserna)
3 stora äggulor från ekologiska ägg


3 bananer (som sagt, hellre mer omogna än mogna)
1 msk citronsaft

Gör så här:
Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna.





Häll mjölk, socker, salt, vaniljfrön och vaniljstång i en kastrull och värm tills blandningen når kokpunkten.



Ta kastrullen från värmen och sätt på locket och låt den dra i 30 minuter.

Vispa äggulorna lätt i en liten skål.



Värm mjölkblandningen igen och häll den varma blandningen långsamt över äggen samtidigt som du rör om.



Häll tillbaka allt i kastrullen och värm upp det under omrörning tills blandningen tjocknar.



Häll upp grädden i en skål och sätt en sil över skålen. Häll den varma blandningen genom silen och rör ihop med grädden.







Täck skålen med plastfolie och låt stå i kylen, helst över natten. På så sätt tjocknar proteinet och smakerna fördjupas.



Dagen efter är det dags att smaksätta med banan. Mosa bananerna tillsammans med citronsaft (citronsaften har man i för att hindra att bananerna blir bruna).





Rör ner bananmoset i glassblandningen och rör om ordentligt.





Häll blandningen i glassmaskingen och kör tills du får önskad konsistens.



Häll upp i bunke eller servera direkt och njut!



Servera gärna med lite färska bananskivor på eller lite karamelliserad mandel (mandel stekt med socker) eller något litet flarn. Bara fantasin som sätter gränser!

Kommentarer

Populära inlägg