Snickerdoodles

I veckan var jag på boksignering hos Sveriges trevligaste konditor Roy Fares. Hans förra kokbok Sweets! har använts flitigt hemma hos mig och har länge sett fram emot hans nya bok som är fotad i USA och innehåller en massa godsaker. Tårtkapitlet- my oh my! OM inte ätande av tårta skulle leda en in i fördärvet så skulle jag baka varenda en och bara vräka i mig. I väntan på att få ämnesomsättning som en gudinna så har jag testat ett kakrecept från boken, som tyvärr var så goda att jag redan mumsat i mig nästan alla, men kanel är väl bra för att sänka blodtrycket?


Om någon undrar så är han urtrevlig och lika snygg i verkligheten.

Nu kör vi!

Snickerdoodles 20 kakor

Du behöver:
170 gram vetemjöl (tillsatsfritt)
5 gram vaniljsocker
3 gram bikarbonat
100 gram rumsvarmt osaltat smör
160 gram ekologiskt strösocker (jag hade i råsocker istället)
55 gram (1 st) ägg rumsvarmt, ekologiskt
5 gram vitvinsvinäger

Garnering:
45 gram ekologiskt strösocker (råsocker)
2 gram malen kanel

Gör såhär:
Sätt ugnen på 220 grader.

Blanda mjöl, vaniljsocker och bikarbonat i en bunke.



Vispa under tiden smör och socker fluffigt i en annan bunke.



Vispa ner ägget.





Rör ner de torra ingredienserna och vinägern. Jag använde en slickepott för att få ihop det sista. Degen ska bli jämn i konsistensen.



Jag hade sedan ut degen på ett bakplåtspapper och formade den lätt innan jag delade den i 20 delar. Och rulla 20 likstora bollar. Det går att ta deg från en annan boll så att man får jämnstora.







Blanda socker och kanelen till garneringen. Och rulla bollarna i blandningen.





Lägg bollarna glest på ett bakplåtspapper och tryck till dem lite lätt med en gaffel.







Grädda mitt i ugnen i cirka 8 minuter eller tills kakorna har fått lite färg.



Låt kakorna svalna någon minut och lyft sedan med hjälp av en stekspade upp dem på ett galler och låt dem svalna helt. Lägg sedan upp dem på ett fat och se hur länge du kan låta bli att äta en!



Kommentarer

Populära inlägg