Taste of Stockholm





Det har kommit en ny matmässa till stan! Jag har börjat tröttna på Smaka på Stockholm som jag tycker har blivit som Vattenfestivalen var mot slutet, kommersiellt och ganska dåligt. Därför blev jag glad att höra att det skulle komma en ny mässa som mer handlade om kvalitét och där man har försökt att få dit flera av de bästa krögarna i stan som Farang, 19 glas, Brydlings, Jonas, Indian Garden m.fl. Inne på området som ligger på Riddarholmen i Stockholm finns även en liten butik där man kan köpa närproducerade grönsaker, sötsaker och kokböcker till ett mycket lägre pris än på internetbokhandlarna. Är numera stolt ägare till Flippin' Burgers bok (även om jag tyckte att stället var väl hajpat så är det aldrig fel att få mer inspiration till att göra goa burgare hemma). Inne på området är det även föreläsningar och kurser, bl.a. en brödkurs med min alldeles egna favorit surdegsbagare Sébastien Boudet.



Jag har bakat jättemycket surdegsbröd förut men nu har jag haft uppehåll ett tag och lite problem med surdegarna men nu tänkte jag sätta igång igen och hur gör man det bättre än att lyssna på en otroligt inspirerande person?





Det är nu jag önskar att jag hade haft en surdeg klar hemma så jag hade kunnat börja baka direkt och använda kattmetoden. Så otroligt bra och är ni på Taste måste ni köpa biljett till hans kurs, han är så rolig att lyssna på och han verkligen andas surdeg och kärlek till brödet så att det smittar av sig på alla runt om. Du får också ett bröd med dig hem (och jag lyckades smickra med mig lite surdeg hem).



Sen var det all mat, istället för att hålla på med massa pengar och sjabbla med växel köper man Taste Crowns inne på området som man sedan betalar med. Enkelt och smidigt system! Och maten, vad åt vi? Jag tycker att det är kul att satsa på lite udda saker så kvällen börjades med Grönmussla med röd “Nahm Jim” med koriander och algkaviar på Farang.



Vackert upplagt, lagom starkt och fantastiskt gott!

Sedan en ankkebab med lök, hummus och sumac



Också gott, brukar inte vara så förtjust i hummus men den här var riktigt smarrig. Ankan var dock lite seg och svår att dela på.

Kvällen fortsatte med en Tikka Masala från indian garden som jag inte tog kort på och sen en helt underbar killinggryta med persiljepotatispuré från Brydlings. Killingen hade kokats enligt pull porked metoden och var så otroligt god. Framför allt blev jag förvånad över att köttet var så ljust och extra roligt att se båda systrarna Brydling i köket!



Ingen middag är ju komplett utan lite sött. Den intogs på Adam och Albin matstudio där vi tog Mjukglass à la Adam & Albin. Jag kan inte säga vad det var för smaker, men den var jättegod (tack Adam, en kollega från ostbutiken, för tipset!) och annorlunda!



Och ingen kväll är komplett utan en macarong.



Havtorn, cocos och lakrits som slank ner väldigt lätt där på kvällskvisten. Kan erkänna att det alltid slinker ner väldigt lätt.

Så vad tycker jag om Taste of Stockholm. Jag tror att de kanske ska göra om tältens position till nästa år då det kändes som att vissa tält hamnade i skymundan men jättekul koncept och roligt att få testa lite olika småportioner. För mig som är matnörd så var det himmelriket då man såg matpersonligheter överallt. Det var även kul att få testa nytt till låga priser. Ser redan fram emot nästa år och avundas dig som ska dit i helgen!

Kommentarer

Populära inlägg