Sommaren 2013 i bilder

Den här veckan får man äntligen kapitulera och erkänna att sommaren är slut, även om det verkligen tar emot. Men den här sommaren har varit riktigt lång, härlig och varm och klart annorlunda från vad jag hade föreställt mig i våras. Fick höra att jag skriver lite för mycket i mina inlägg så har försökt att klippa ihop vissa bilder och tagit bort vissa. Något som ofta kommer upp när jag skriver de här inläggen är hur privat man kan bli i det man berättar. Har dels vänner och bekanta som jag vet läser den och det är även människor jag inte känner. Med det sagt så kanske jag kommer att skriva lite kryptiskt nedan och där de som känner mig väl kommer att förstå vad jag menar :)

Men nu kör vi, sommaren 2013; Mat- och myssommar
När börjar sommaren egentligen? Min sommar får börja vid den stund då jag förlorade något jag inte ens visste att jag hade och när jag väl insåg det färgade resten av sommaren. Man kan väl enkelt säga att vissa saker får en att ändra prioriteringar men också växa som människa. Under den här perioden var vi på resa med jobbet och besökte bl.a. Vinga ute i Göteborgs skärgård (sorry alla göteborgare, men jämfört med Stockholms skärgård så bleknar eran).



Början av juni bjöd även på en uttagen semesterdag och en resa i mina gamla hemtrakter där det bl.a. vankades frapino (sommarens, eller alla sommars, största beroende) på Två goda ting.



Jag fick även gosa med den här söta lilla killen och hans pappa ett antal gånger den här sommaren



och besökte den underbara Jean- Paul Gaultier utställningen på Arkitekturmuseet (sista datumet är 22 september, missa inte!!!)



Det har blivit väldigt många restaurangbesök den här sommaren, tack vare de superba erbjudandena på Bookatable, vilket gör att man har råd att ta en drink på Gondolen. Och till skillnad från vad det ser ut som på bilden så var drinken alkoholfri.



Sommaren innebar också väldigt mycket häng nere vid Vinterviken där man på Winterviken kan få halva portioner på alla luncher. Perfekt för den som är liten i maten! Och perfekt för den som vill att barnen ska äta vanlig mat men inte vill betala för full portion.



Och efter nästan två år i lägenheten insåg jag att det var dags att inreda även balkongen. Så det har lagts trall som även innebar mindre sågskada i fingret, men med ett jättefint resultat så har haft en liten kryddträdgård där ute med timjan och mynta samt chili, tomater, jordgubbar och t.o.m. rabarber. Jordgubbarna uppskattades dock av fler än mig varför jag införskaffade ett skydd mot fåglar på Blomsterlandet.





Jag fick även chansen att komma upp på taket av en 80 meter hög silo, ett sätt att utmana min höjdskräck och fasiken var högt det var där uppe men vilken otrolig utsikt!



Sommaren har också inneburit vääääldigt mycket kaffe. Den inbitne tedrickaren har mer och mer börjat skifta över till kaffe och kan nu få sug efter det på jobbet. Så snabbt skapas ett beroende!





Kaffet har också gett mig nya upplevelser och en av sommarens bästa stunder tillbringades på Norr mälarstrand två eftermiddagar efter jobbet med en god kopp kaffe, en bra bok, strålande sol och bra musik i öronen. Att bara ta sig tiden att sitta ner, läsa lite, titta på de som går förbi och bara filosofera över livet är verkligen en lyx man sällan unnar sig.





Och har även med några kollegor varit på mitt livs första Allsång på Skansen. Eftersom jag är ganska kort (165 cm) och det var massa människor framför såg jag ingenting, men det var ändå kul att ha varit där och imponeras av hur de får allt att se så mycket större ut på tv.



Sen var det dags för semester vilket firades in med rosa bubbel direktimporterat från Paris.



Första dagarna spenderades i Riga där det inhandlades bröd på Laci som ligger i ena hörnan av saluhall två. Fantastiskt gott bröd och gott snacksbröd bestående av riktigt mörkt rågbröd stekt i vitlök. Yum yum!



Och jag är ju en sån som gillar lite ruffiga hamnområden och förutom kolfälten i hamnen så fastnade jag för den här byggnaden i hamnutloppet.



Och även här införskaffades Lettlands egen champagne, Riga sampanietis, två torra och två rosa. Det känns som att har man bubbel i beredskap så kan allt möjligt roligt hända!



Sen var det dags för semester till the sunny country in the South- Spanien. Efter ett litet missöde med planet (...) så kom vi iväg.


Flygtornet på Arlanda

I Sitges vankades det dopp i havet och en massa god mat varför det var ett smart drag att ta med träningskläderna ner. Dock svårt att träna då man var tvungen att vara uppe klockan sju om man skulle orka. Vid åtta var det redan 25 grader och då rann svetten som den aldrig runnit förr.





Det blev självklart besök till Barcelona. Utan att överdriva så älskar jag den stan, atmosfären, byggnaderna, maten, allt! Den här gången tog vi oss upp till Tibidabo där det ligger en stor katedral och även ett gammalt nöjesfält från början av 1900- talet som fortfarande är i bruk. Kan tipsa om att det är smartare att ta bussen från Plaza Catalunya upp för berget, billigaste alternativet, går en gång i halvtimmen och hela vägen upp för bara runt 3 euro. Där uppifrån har man hela staden för sina fötter, så mäktigt!





Och ingen semester utan godsaker! Alla bra restauranger vi var på har jag ju skrivit om i separata inlägg (och fler är på väg), men i Barcelona köptes det macaronger på Búbo som det mumsades på på balkongen, detta ackompanjerat med ett glas cava. M'encanta macaronger!



Det kalasades även på den här ytterst smarriga jordgubbsbakelsen.



På kvällarna gick man fram och tillbaka, fram och tillbaka på strandpromenaden och tyckte att livet var härligt. Ibland med en glass i handen, ibland inte, men alltid mätt av den goda maten.





Och så här spenderades de flesta dagarna, på stranden. Lyssnades på bra musik (har verkligen upptäckt Linnéa Henriksson den här sommaren) Och bland lyxar man även till det och tar ett glas cava till lunchen. Och är inte det egentligen de godaste glasen?





Och det här var riktigt tufft, när vi flög hem så flög vi över Mont Blanc, det högsta berget i Europa. Den lilla miljökämpen i mig glädjades åt att se att det fortfarande finns glaciärer kvar men blev också sorgsen över att de snart är borta.



Och vem vore jag om jag inte köpt en massa godsaker på semestern?!? Kom hem med väskan fylld med finfina spanska mandlar, soltorkade tomater, godis, söta små tallrikar, en pepparkaksform som ser ut som en drake (happy days indeed), ekologisk choklad utan tillsatser, spritstyllar, oraffinerat finsalt och olivolja. Köpte även med en flaska lokalproducerat vitt vin. Nästa år ska det köpas en extra väska där nere och så får några fler flaskor följa med hem.









Alla som känner mig vet hur svårt jag har för plockgodis (ska inte gå in på varför här för er som uppskattar den där påsen med lördagsgodis). På Happy pills får man plocka med händerna, men man måste använda plasthandskar vilket gör att det blir fräscht och så kan man känna om godiset är färskt.

När jag kom hem gjorde jag också den här solen som nu sitter på min kropp. Jag hade funderat på att göra det väldigt länge men nu kom den också att symbolisera något vilket gör att den betyder något. Tatueringen gjordes av bäste tatueraren Erik på Salong Betong inne på Kungsgatan. Kommer jag att göra en till (är lite sugen på en trollslända) så är han den jag kommer att välja igen. Själva motivet är taget från min favoritdesigner Piero Fornasetti och det är tur att jag gillar det för jag kommer ju att ha den för alltid.



Sen var semestern slut för den här gången och det var dags att gå tillbaka till jobbet. Tror ingen säger det bättre än Berglins, strippen tagen ur SvD.



Första veckan på jobbet var det dags för Bellmanstafetten, här poserar jag tillsammans med en av mina bästa vänner, kan väl säga att hon är väldigt mycket snabbare än mig och en av de bästa vännerna man kan ha.



Unnade mig trots det tvivelaktiga resultatet en ny plånbok- alla kvinnors dröm- en egen Marc!



Men sensommaren har varit otrolig! Vilket väder! Var på konferens och passade på att ta färjan hem. Stockholm från vattnet, det är så man saknar ord för hur vackert det är!



Har även fått medverka vid invigningen av Sveriges största solcellsanläggning- på tak. Ett bra initiativ som förhoppningsvis fler tar efter (nu bara 25 meter upp i luften).



Besökte även stans nya matmässa Taste of Stockholm som gick på Riddarholmen där jag också gick brödkurs med Sveriges med inspirerande surdegsbagare Sébastien Boudet. Har du inte köpt och läst han bok, gör det, det kommer att förändra ditt liv!





Samma helg gjordes det även en Tjejmil som gick hyffsat bra, men nästa år kommer det att gå bättre!



Och det leder oss fram till idag, när regnet bara faller utanför, det är mörkt vid sju på kvällen och allt man vil är att vara inne med en kopp kaffe, en kaka och tända ljus.


Och det här budskapet gäller för oss alla

Och musiken, den kommer att fortsätta. Musikmässigt kommer det att bli en bra höst. Franz Ferdinand har redan kommit med ett nytt album, Arcade Fire och Laleh har släppt singlar som kommer att följas upp med album senare i höst. Privat så har jag fått ett frieri, mitt livs första, funderade på att göra en amerikansk OMG OMG, skrika hysteriskt och vifta fingrarna framför ansiktet, men kände att det var lite rubbat att någon friar efter tre mail som bestått av enradiga meningar så han fick nobben. Men bara det, nu kan jag säga att jag tackat nej till ett frieri och framstå som lite hårdare, eller nja.



Kommentarer

Populära inlägg