Cocosrulltårta med nutella och banan

Det här är första gången jag repeterar ett tidigare gjort recept (mitt första egna faktiskt). Ville ta lite av det jag lärt mig senaste året och applicera på något jag tidigare gjort och se om det fungerar. Så den här gången testade jag att göra rulltårtan utan bakpulver och med lite mindre mjöl och resultatet blev riktigt bra. Ibland är det bra att låta något vara ett tag för att sedan göra om och göra bättre- och ja, det är en liknelse som kan appliceras på många andra saker i livet.

Men nog om det, och visst hatar ni när jag är sådär kryptisk, nu kör vi!

Cocosrulltårta med nutella och banan

Till rulltårtesmeten:

3 ägg
1 dl cassonadesocker/råsocker
120 gram vetemjöl/ 2 dl vetemjöl (nästa gång ska jag korrigera ner till 90 gram/1½ dl)
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
1 dl cocos

Till fyllningen:

200 gram nutella
2 bananer (som gärna får vara lite övermogna), i tunna skivor

Du behöver även:
Två bakplåtspapper
Strösocker
Cocosflingor

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.

Knäck de tre äggen i en bunke och tillsätt sockret och vispa fluffigt och vitt. I och med att jag tagit bort bakpulvret är det i det här steget viktigt att vispa länge (min kitchen aid gick i minst 10 minuter) och att smeten är superfluffig.





Under tiden det vispas så blandar du mjölet, bakpulvret, vaniljsockret och saltet i en bunke.



Sikta (för att slippa klumpar av mjöl) ner de torra ingredienserna i äggfluffet och vänd med hjälp av en slickepott försiktigt ner mjölblandningen i ägg- och sockervispet. Rör sakta och metodiskt längs med kanterna på bunken och även ner i botten så att allt mjöl blandas in.




Ha sedan i cocosen och vänd försiktigt ner även den.




Ta fram ett bakplåtspapper, häll ut smeten och jämna till den med hjälp av en slickepott.




Lägg in rulltårtan i nedre delen av ugnen i cirka 10 minuter. Under tiden strör du strösocker och cocosflingor på ett annat bakplåtspapper. Det är här du ska lägga över rulltårtan sedan för att få ett sockrat yttre.



Ta ut rulltårtan från ugnen och lägg den gräddade sidan på det sockrade bakplåtspappret fort som attans och försök att dra bort bakplåtspappret.



Ta bort pappret. Om det inte lossar lätt så kan du pensla med kallt vatten och testa igen. Då brukar den funka!



Ta sedan en slickepott och bred ut nutellan över hela rulltårtan.





Strö sedan de skivade bananerna jämnt över rulltårtan. Och gillar du bananer ha gärna på mer. Rulla sen ihop rulltårtan, använd bakplåtspappret till hjälp i början och sedan rullar du rullen tight. Lägg den sedan med "snittytan" neråt (d.v.s. under tårtan mot bänken), annars riskerar rulltårtan att rulla upp sig på slutet.






Och så här blev den. Den kunde ha blivit lite snyggare men nu var den bara för "hemmabruk". Låt den gärna stå i några timmar innan servering så får den suga in smakerna ordentligt.



Kommentarer

Populära inlägg