Macaroni och ärtor

Det här var recept nummer 2 under mina nya veggodagar (den här veckan gjorde jag iordning förra veckans risoniotti. Har alltid gillat gröna ärtor, som liten kommer jag ihåg att det var min favoritgrönsak och då menar jag när de är okokta. Kokta var de alltid småsnuskiga och konstigt nog hade de alltid tappat färgen. Rys! Och för övrigt, varför är det så svårt att få tag på ekologiska ärtor?

Receptet kommer från Hugh Fearnley- Whittingstalls Grön mat. Har gjort om receptet lite, bl.a. lagt till mer vitlök, mer parmesan och förenklat hur man gör ärtsåsen.

Nu kör vi!

Macaroni och ärtor 4 personer

Du behöver:
500 gram ärtor
300 gram macaroni (jag tog risoni)
50 gram smör
4 vitlöksklyftor, hackade
100 gram parmesan, hård getost grovt riven
Havssalt och nymalen svartpeppar
Strimlad persilja eller hackad bladpersilja till servering (valfritt)

Gör så här:
Koka upp en stor kastrull med saltad vatten så att du bara kan slänga i pastan när såsen börjar bli klar. Väg samtidigt upp pastan.



Väg upp ärtorna



häll de i en kastrull, täck med vatten koka upp och låt sjuda tills de är mjuka. Låt ärtorna rinna av och spara kokvattnet. När ärtorna nästan är färdiga börjar du koka pastan.

Dags att göra såsen. Hacka ost och vitlök i matberedaren.



Klicka i smöret (men kör inte igång matberedaren).



Ha i 6 msk av kokvattnet från ärtorna och sedan hälften av ärtorna i matberedaren.







Mixa till en slät och lös puré. Behövs det, tillsätt mer vatten.



Blanda ner de hela ärtorna i purén och salta och peppra efter smak.



Häll av vattnet från pastan och vänd ner den tillsammans med ärtorna.


Ska använda en större skål nästa gång

Vrid över svartpeppar, mer parmesan och servera.



Gott, enkelt och hyffsat nyttigt!

Kommentarer

Populära inlägg