Svamprisoniotto

I ärlighetens namn kulle jag ha skrivit det här inlägget redan i onsdags men mitt fiber har krånglat som sjutton så istället för att uppdatera här så fick jag sitta två timmar och fibbla innan problemet var löst. Och sen efter det har jag knappt varit hemma då kvällarna istället fyllts av biobesök, besök på Taste of Stockholm och lite annat som jag hoppas kommer att falla ut bra.

Och idag ska det springas Tjejmil. Är så otroligt otränad så kommer förmodligen att ligga hemma i grym träningsvärk imorgon och tycka synd om mig själv, alternativt ta mig ut i en park, sola och tycka synd om mig själv.

Den här veckan har jag också inlett min en veggodag i veckan som snabbt blev flera dagar då jag åt vegetariskt två middagar i rad och sen även fick med lunchlåda. Nästa vecka blir det troligen också något risottobaserat- risotto är helt enkelt bäst! Den här veckan har jag dels gjort en Pasta med ärtor och sen den här fantastiska varianten på svamprisotto som istället är gjord med risoni (pasta som ser ut som ris) och sen svamp. Jag använde skogschampinjoner och så slängde jag i lite kantareller men i stort kan man använda den svamp man gillar bäst och som man har hemma (nu fick jag sån där avundsjuk på er som har möjlighet att plocka svamp och sen minns jag hur mycket jag avskyr att hänga i skogen p.g.a. alla mygg). Receptet är från Hugh Fearnley Whittingstalls underbara Grön mat.

Men nu kör vi!

Svamprisoniotto 2 personer (om någon undrar så gjorde jag dubbelt upp i receptet)

Du behöver:
150 gram risoni
2 msk raps- eller olivolja (raps tål högre temperaturer men är smakneutralt, olivoljan tål inte lika höga grader men ger smak)
En klick osaltat smör
500 gram svamp, rensad och tjockt skivad
2 hackade vitlöksklyftor (eller mer, definitivt mer för mig)
Bladen från några timjankvistar
1 tsk balsamvinäger
Cirka 3/4 dl torrt vitt vin
1/2 dl créme fraîche, 34% (annars får man massor av snuskiga tillsatser i)
Havssalt och nymalen svartpeppar
En rejäl näve hackad bladpersilja

Gör så här:

Börja med att koka upp pastavattnet så att den kan koka under tiden såsen görs iordning.

Ta fram svampen, tvätta av och skär i tjocka skivor.





Svampen ska sedan stekas i två omgångar. Börja med att ha i 1 msk av oljan och lite smör i stekpannan som är på medelhög värme. Lägg i hälften av svampen, rör om ofta medan den steks och tills all vätska kokats bort och svampen börjar karamelliseras.



Lägg över första omgången på ett fat och upprepa samma procedur med resten av svampen. När den här omgången nästan är klar har du i risonin och låter den koka enligt anvisningarna på paketet.



Lägg sedan tillbaka den första omgången svamp i pannan.



Tillsätt den hackade vitlöken (använde min fiffiga pryl, en riktigt bra investering)





timjan,


närodlat

och balsamvinägern och hetta upp under omrörning i 1-2 minuter.



Tillsätt vinet och låt nästan all vätska koka bort.



Tillsätt créme fraîche, sänk värmen och rör om tills det precis börjar puttra.



Låt pastan rinna av, rör ner den i svampblandningen och blanda ordentligt. Strö över massor av persilja och servera.



Och så här blev det, jättegott, jätteenkelt och så kändes det väldigt nyttigt!



Kommentarer

Populära inlägg