Citron- och dillmajonnäs

Nu under sommaren så tänkte jag testa lite nya såser och fastnade för den här variationen på majonnäs som kom i en av SvD bilagor nu under försommaren. En enkel och fräsch majonnäs smaksatt med dill och citron. Jag gjorde misstaget att använda den till kött, inte så gott utan testa den hellre till fisk eller bara med potatis :) Låt gärna alla ingredienser bli rumstempererade då även det gör att de "gifter sig" lite bättre.

Nu kör vi!

Citron- och dillmajonnäs 6-8 portioner
Du behöver:
2 äggulor
1 msk fransk senap (dijon)
1 msk pressad citronsaft
1½ dl neutral olja (exempelvis rapsolja)
Skal från en citron
2 msk hackad dill
Salt och nymalen vitpeppar (jag använde svartpeppar)



Gör så här:
Vispa ihop äggula, senap och citronsaft antingen med en stavmixer eller med en ballongvisp.


Häll sedan i oljan, först i droppform och sedan i en jämn stråle. Just det här momentet är viktigt att det blir rätt då det annars är lätt att majonnäsen skär sig.


Vispa samman och se hur färgen ändrar sig och blir klart ljusare och tjockare.


Riv sedan ner citronskalet. Jag använder mig av ett speciellt zestjärn som hindrar att man får med det vita i skalet.


Hacka dillen och blanda ner även den.


Smaka av med salt och peppar och häll upp i en fin skål och servera.


Kommentarer

Populära inlägg