Vattenmelon- och fetaostsallad med mynta

Japp, det här receptet har troligen gjorts miljarder gånger, men jag har inte gjort det, eller lagt ut det här på bloggen. Det här gjordes på nationaldagen och tanken var först att grilla på balkongen men jag fegade ur och det fick bli stekt ankkorv från Taylors & Jones istället. Men den här salladen är superenkel, går fort att göra och kräver bara fyra ingredienser. Så vad väntar du på! Skapa och njut!

Vattenmelon- och fetaostsallad med mynta
Du behöver:
Vattenmelon
Fetaost
Mynta
Balsamicoreduktion (utan tillsatser och färgämnen)

Anger inte hur mycket man ska ha av varje ingrediens, det får man betsämma helt själv om man vill ha mer fetaost eller mer melon eller mer mynta. Om myntan, jag odlar egen mynta i år så har turen att ta därifrån annars så rekommenderar jag att man istället för butikens läskiga krukmynta försöker handla i någon asiatisk butik då den myntan verkligen smakar mynta!



Gör såhär:
Ta fram vattenmelonen och låt den bli lite rumstempererad. Skär sedan bort skalet på melonen.


Och tärna den sedan (om du vill ha jättemycket att göra så kan du ta bort kärnorna men de slinker ner lätt)


Smula eller skär fetaosten i småbitar och ha över vattenmelonen.


Hacka sedan myntan och strö över melonen och fetaosten

Min fina myntaplanta, och så ingen får prestationsångest så köpte jag den färdiguppdriven. Det jag inte använder i sommar ska jag torka och ha i teet i höst.



Ringla sedan över balsamicon. Ett tips är att även ha den till bordet då en del kanske vill ha lite extra.




Ät gärna upp den med en gång (svårt att låta bli) så den inte blir så rolig dagen efter!


Håkan igen

Kommentarer

Populära inlägg