Food film på Zita

Nu under våren på Zita har det startats upp något som heter Food film där man visar en film med mattema och sedan har lite mingel efteråt.


Igår var det tema Frankrike och den lättsamma filmen Bon appetit! om handlar om den franske presidenten Mitterands privata kock. Filmen var bra men de hade kunnat trycka lite mer på kvinnotemat och hur utfryst hon blev av männen på Elyséepalatset bara för att hon var kvinna och kom in och hotade deras positioner. Men ra film och vilka matbilder, blev så otroligt sugen på en Saint Honoré tårta efter filmen (petit chouxer med vaniljkräm och mördeg) och ska nog ge mig på en sån snart.

Kvällen leddes av Niklas Ekstedt som ligger bakom fantastiska Ekstedt, insåg nu att jag inte skrivit om mitt senaste besök där, ska göras, lovar!, och Niklas.

Världens sämsta bild, vet inte vad mannen till vänster heter men till höger står Niklas Ekstedt

Efter filmen bjöds det på bouef bourgignon på restaurang Niklas

samt små mini eclairer av Danyel Couet (F12- gruppen) fyllda med getost och toppade med balsamico och oliver. Farligt goda! Och Sébastien hade med sina fantastiska macaronger (norpade till mig en lakrits och hallon) och under tiden det mumsades av maten så var det lite prat mellan Danyel, Sébastien och Niklas om att Frankrike som matland börjar komma tillbaka. Inget som jag märkte av när jag var i Paris...


Eftersom jag är lite matnörd (det har väl inte märkts, eller?) så var en av kvällens höjdpunkter när Niklas Ekstedt kom fram och frågade vad vi tyckte om filmen. Fick också fram hur bra jag tycker att Ekstedt är (har ni inte varit där så boka bord, det är så otroligt bra och så fantastiskt gott och så bra service!!!).

Till maten serverades också ett gott Bourgognevin (jag som inte ens gillar rött sådär värst)


och jag fick kommentar för mitt halsband som jag fick av min storebror när jag tog examen och så, kvällens höjdpunkt. Min största förebild när det gäller mat och bakning: Sébastien Boudet.


Så himla trevlig och så inspirerande, hans brödkurser är oftast fullbokade men kan ni så ställ er i kö. Det kommer förändra era liv. Just nu ser jag mest fram emot öppnandet av hans nya bageri på Karlavägen efter sommaren.

Food film återkommer till hösten och då ska jag försöka knipa en biljett igen!

Kommentarer

Populära inlägg