Sommarbio i Rålambshovsparken:Eternal sunshine of the spotless mind

När jag var liten så bodde min mormor bara över gatan från Rålis. På den tiden trodde jag att parken hette Rolands sås parken och tyckte det var väldigt festligt. När vi var och hälsade på mormor brukade vi vara i lekparken och den ack så häftiga linbanan man kunde åka. Saker är tyvärr inte lika flashiga när man blir stor.

En sak som håller sig och nästan växer är min favoritfilm alla kategorier Eternal sunshine of the spotless mind. Historien om Joel och Clementine måste vara den vackraste kärlekshistorien någonsin och jag gråter alltid floder på slutet då den inger hopp om att hur jävligt det än är så finns det ändå något att hålla fast vid. Kan se den ett antal gånger om året och beroende på var i livet jag befinner mig så ser jag den alltid utifrån nya perspektiv.

Filmen börjar med ( för er som inte orkar klicka på länken ovan) att Joel och Clementine en kall vinterdag möts på en strand i Montauk. De dras direkt till varandra, som om det var meningen. Vad de inte vet är att de en gång haft ett förhållande, ett stormigt sådant som tog slut och Clementine såg då till att få sina minnen av deras förhållande raderat och Joel såg till att göra samma sak när han får reda på det. Vi hoppar sedan tillbaka i tiden till natten när ingreppet görs och vi får se hur minne efter minne försvinner och hur Joel genom att resa bakåt genom minnena förstår att oavsett hur jävligt det än var och hur tråkigt de än hade det på slutet så passar de ändå ihop och att han inte vill förlora henne och börjar kämpa mot klockan för att få behålla minnena. Ska inte avslöja slutet men det är öppet för tolkning.

Visas i Rålis 18 augusti klockan 20.30 (insläpp från klockan 18.00). Helt gratis så missa inte!!! Eller "Meet me in Rålis", jag kommer att sitta där på min picnicfilt laddad med näsdukar.

Kommentarer

Populära inlägg