Rosa maräng

Dagens planer såg helt annorlunda ut, jag hade trott att det skulle vara strålande sol, men i brist på denna har jag latat runt hemma, tvättat tvätt, lyssnat på Jonas Gardells underbara sommarprat(jag vet att det ryktas om att de har ett öppet förhållande men åh vad jag skulle vilja ha ett förhållande som han och Mark har) pch så har jag mumsat på marängerna som blev över från igår. Receptet kommer från Leila Lindholm, men hon valde att forma dem som hjärtan medans jag valde att göra vanlig marängform. Men det är smaken som räknas och de är verkligen försvinnande goda. Tänk bara på att inte grädda dem för länge då de ska vara sega i mitten och inte torra. Ett tips är att gör du något med bara äggulor så kan man spara vitorna i kylen i en tre- fyra dagar. Och kommer det in minsta gnutta gula är det kört då gulan innehåller fett och fet förstår vitans förmåga att tjockna. Använd också en stål- eller keramikbunke då plastbunkar kan innehålla fett som man inte lyckats diska bort.


Nu kör vi!

Rosa maränger
Du behöver:
4 äggvitor från ekologiska ägg
3 dl ekologiskt socker
1 msk saft från en pressad citron
Några droppar röd eller rosa hushållsfärg

Gör så här:
Sätt ugnen på 130 grader.

Blanda ihop äggvita, socker och citronsaften i en bunke (kom ihåg, rostfri eller keramik)

Lägg bunken i ett vattenbad (d.v.s. ställ bunken i en kastrull med kokande vatten) och vispa för hand kontinuerligt tills blandningen når 65 grader eller tills det att sockret har smält.




Ta sedan av bunken från vattenbadet och vispa blandningen kall och seg. Har du en köksmaskin så ta hjälp av den för det tar sin lilla tid (min fick gå i 10 minuter).




Blanda ner några droppar hushållsfärg och rör om tills smeten blir rosa.


Och mina spritspåsar är slut (måste köpa nya, känner mig lite naken utan de) så använde en vanlig plastpåse för att spritsa marängerna.






Grädda mitt i ugnen i 35-40 minuter. Låt svalna av och njuuuuut sedan!


Och jag måste avsluta med den här som cirkulerat på Facebook nu som måste vara ett uppenbart skämt, så dum kan ingen vara



Håkan! Igen!

Kommentarer

Populära inlägg