Och två blir en

Jag har tidigare hyllat Söderbergs bageri vid Telefonplan som är mitt bageri dit jag handlar det mesta bröd jag äter (när jag inte orkar baka själv) och sen PO choklad som enligt mig har stans bästa semla. Nu ska de båda förenas och slå ihop sina påsar i Lundbergs konditoris lokaler i Gröndal, så här står det på nya konditoriets facebooksida:
Lundbergs Konditori i Gröndal
Nu är det klart!
PO Choklad & Konditori och Söderbergs Bageri blir Lundbergs Konditori!
Per Olsson och Mattias Wallmark möttes för första gången under SM unga bagare 1996 och har
sedan dess arbetat flera år tillsammans på både NK och Tössebageriet. Nu tar de gemensamt över
Lundbergs Konditori i Gröndal som öppnar redan på måndag 3:e juni.
– Tillsammans vill vi skapa ett högkvalitativt och modernt svenskt konditori i en klassisk miljö.
Den naturliga mötesplatsen i Gröndal.
– Hos oss kan man hitta allt från ett surdegsbröd bakat på ekologiskt mjöl från små kvarnar till
exklusiva desserter och praliner.
– Mycket behövs förnyas i de ganska slitna lokalerna och vi räknar med att det blir en nyinvigning
i höst. Vi planerar framförallt upprustning i maskinparken men den charmiga butiksinredningen
kommer inte att ändras.
HISTORIA:
PO Choklad & Konditori öppnade hösten 2009 och blev snabbt en succé och i kvarteren i
Hornstull pratades om det lilla konditoriet POCK. Recensionerna blev höga och utländska medier
hittade till Heleneborgsgatan såsom Belgiska Gormandise, japanska figaro och NY Times. Den lilla
lokalen växtes snabbt ur och hösten 2012 föddes idén att utöka och då med ett bageri sortiment.
Söderbergs bageri är ett anrikt bageri på Telefonplan och i den lilla butiken har Mattias Wallmark
bakat underbara bröd och bullar av ekologiska råvaror från små leverantörer och kvarnar. Under
tiden har Mattias varit en av kuggarna i det svenska bagerilandslaget som nådde stora framgångar
i VM i Paris 2012.


Söderbergs bageri letar fortfarande nya ägare så är du sugen på att köpa in dig på ett bageri som redan är etablerat så är chansen nu. Jag kommer att sakna att ha ett så jäkla bra bageri i närheten (som har öppet till midsommar) men ska försöka ta mig förbi Gröndal så ofta jag bara kan.

Men det är kul att de gör något nytt och självklart att man måste utvecklas. Men framför allt att man vågar att göra något, det är alltid beundransvärt! Själv ser jag fram emot att åka dit, ta en fika och köpa hem lite gott bröd!

Kommentarer

Populära inlägg