Resa till rötterna

Förra året läste jag någon artikel i en av alla mina mattidningar om att en blogg bör ha en tydlig röd tråd och jag började då fundera på vad var min röda tråd. Jag kör inte bara på ett spår, blandar kakor och mat, blandat med recensioner och annat. Det enda man kan säga är väl att jag försöker att sträva efter ett så tillsatsfritt liv som möjligt men är det en röd tråd? Sen kom jag på det, min grej är att komma med tips och råd oavsett om det gäller hur du bäst lyckas med ett recept eller om det gäller ställen att fika på. Och det här inlägget är ett sånt tipsinlägg. Jag tror inte att många vet att jag växte upp ute på den sörmländska landsbygden och bodde i flera år i närheten av Mariefred. Om jag någon gång flyttar ut på landet kommer det att bli i de trakterna. Lugnt, vackert men ändå nära in till stan. I förra veckan hyrdes det bil och det blev en liten rundtur som började på Zetas trädgård vid Kungens kurva. En härlig butik med massor av växter och trädgårdsbraatthasaker.


De här blommorna är helt fantastiska!!!

Efter det drog färden ut till den sörmländska landsbygden och ett besök på kakslottet Taxinge slott.


Ett slott som tronar med en jättestor kakbuffé.


Här mumsade vi på en kycklingmacka (snälla, kan någon göra något annat än kyckling- och curryblandning???) och en leverpastejmacka.



Och efter smörgåsarna köpte vi med oss en pistagebiskvi och en lakritsdröm ner till sjön där vi satt och solade ett tag och hade sällskap av de här raringarna.




Vad ska man säga om kakorna? Det känns som att Taxinge lever på sitt gamla goda rykte. Pistagebiskvin smakade inte pistage utan mer smörkräm. Jag trodde att man skulle haft pistage i botten istället för mandel. Och lakritsdrömmen, jag hade dels minskat ner på den tjocka botten och bytt ut den mot en mer mördegsbotten och istället för lakritsströssel hade jag använt lakritspulver i krämen. Det finns andra bagerier i närheten där du kan få klart bättre fika eller baka själv, ta med och sitt i parken nere vid sjön.

När vi var vid Taxinge så smög vi även lite på inspelningen av Hela Sverige bakar säsong 2.


Nej, åk då hellre in till Mariefred. Några km utanför när man kommer från Stockholm eller Strängnäshållet så ligger Annas hembageri.


Så här ser rondellen ut där du ska svänga till höger och sedan skylten upp mot bageriet.

Där inne är det litet och mysigt och de har bl.a. ett bröd som belönats med ett pris i Eldrimner (som vurmar för svenskt mathantverk)





De hade även en väldigt fin kasse :)


Och när vi var där stod de även utanför och sålde närodlat och ekologiskt kött. Passade på att köpa lammfärs från Molstabergs säteri och kalvfärs från Onsberga gård. Det är så trevligt att handla sådär, när man vet var sakerna kommer ifrån och när man får handla direkt från producenten själv. Kan det bli bättre? Och utan mellanhänder var det inte så mycket dyrare än att köpa kött i den lokala matbutiken.

Färden fortsatte sedan in mot Mariefred där vi besökte inredningsbutiken Jerners rum som ligger på Mariefreds storgata. Där hittar man alltid något till hemmet. De säljer bl.a. de vackra Gerberaformarna samt har även ett stort sortiment av Riceprodukter. Alltid lika roligt att besöka!



Mitt över ligger ett av mina favoritcaféer; Två goda ting som har ett trevligt sortiment av kvalitetschoklad och kaffe samt har helt underbart god glass (och kaffe för den delen).




Men p.g.a. värmen fick det bli en frappuccino (det här gäller generellt men jag brukar alltid beställa en extra shot espresso i min frappuccino så blir den lite starkare).

Här sitter man och njuter i solen


Efter att Mariefred var avklarat (man kan sommartid ta båten ut och sedan ta tåget tillbaka, det är ett starkt tips!!!) så åkte vi till kyrkogården och skötte om mormors grav och besökte farmors.


I den här kyrkan är jag också döpt, liksom min storebror.

Och här ligger en hund begraven


eller om vi ska vara ärliga flera. Det har använts som kyrkogård för traktens älskade husdjur inklusive min fina Ludde som ligger någonstans i den här slänten.

Sista stoppet på vägen var på Taffsnäs som tillhör våra gamla grannar. Här har de bara gamla hederliga fjordingar (har sagt att jag vill komma ut till hösten, det var ett tag sen jag satt på hästryggen så lär nog ha ont ett tag efteråt) och bedriver ridläger varje sommar. Här blev vi mötta av två fina herrar



och en fantastisk utsikt från ridhuset


Kvällen avslutades sedan med en trip till IKEA och inköp av plastlådor (kommer i ett senare inlägg) och efter den dagen var det inte ens prat om att göra middag utan den fick bestå av havskräftor och rökta räkor och det fantastiska goda brödet från Annas hembageri ackompanjerat av franskt smör från Androuet. Och på tal om Androuet så gör jag på fredag (efter mitt dagjobb) mitt första pass på Androuet på Götgatan. Så kom förbi om du vill prata ost, vin eller mat :)

Så, det var mina tips! I sommar ska jag försöka återkomma med lite mer sånt här, ska bl.a. tipsa om ett bageri på söder och så ska jag försöka ta mig till det relativt nyöppnade Lydecker & Boussard i Hökarängen som driver ett bageri som är i min anda, utan tillsatser och utan skitsnack!



Kommentarer

Populära inlägg