Surdegen Sparky

För drygt ett år sedan satte jag igång min första egna surdeg som jag döpte till Tim Burton. Nu har Tim Burton dött (och möglat, trodde inte en surdeg kunde mögla) och jag insåg att det var hög tid att starta en ny. Är så sjukt sugen på att baka surdegsbröd och nu till sommaren stänger många bra bagerier och då är det dags att göra det själv igen. Så presenterar stolt Sparky (döpt efter hunden i Tim Burtons Frankenweenie), två dagar gammal:



Och här kommer ett tips om mjöl som jag fått från Sébastien Boudet efter att ha haft problem med mjölbaggar (två gånger). Köper man ekologiskt eller tillsatsfritt vetemjöl betyder det att de inte besprutat vetefälten vilket betyder att alla skadedjur kanske inte dött. När du köper en sån mjölpåse, lägg in den i frysen ett dygn (precis som med färsk lax om du ska äta den rå) för då dör de eventuella ovälkomna gästerna du fått med dig hem. Och förvara gärna mjölet i plastbackar så kommer de små liven så minimerar du risken att de sprider sig till annat.

Kommentarer

Populära inlägg