Battle of the burgers

Japp, tror ingen som läst den här bloggen har kunnat undgå att jag absolut älskar hamburgare!!! Världens bästa mat (om du tar bort pommesen) som du kan variera på så många olika sätt och ha massa olika tillbehör. Godast är den dock med bara sallad, lite tomat och kanske lite saltgurka och självklart senap och ketchup. Mmmmmm, det vattnas i munnen!

I sommar har jag testat lite olika hamburgerställen men tänkte här ta upp två ställen, dels det hajpade Flippin´ Burgers på Kungsholms strand dels Svenska hamburgerköket som är relativt nyöppnat och inte lika uppmärksammat.
Enligt mig borde det ändras!

Jag besökte Flippin' nu under sommaren och hade hört att köerna brukar ringla långa utanför i vanliga fall, vi fick bord efter 15 minuter. Lokalerna är trevliga med typisk amerikansk dinerinredning men det är väldigt trångt och det känns nästan som att man sitter i grannens knä. På menyn har de olika burgare och bl.a. en vegetarisk variant, brödet från de från Magnus Johanssons bageri.



Hamburgaren var god och perfekt röd i mitten, men det är sopigt att man måste betala 35 (!!!) kronor extra för pommesen som kändes som att den kom från frysdisken på ICA och som inte heller var speciellt god. Stort plus för milkshaken (som inte finns med i bild) som var supergod! Hamburgaren var helt okej men hade förväntat mig mer eftersom det är så himla uppskrivet.

Så till Svenska hamburgerköket och här är det kanske lokalpatrioten i mig som talar. Lokalen är inte lika mysig som på Flippin´, men man har mer plats vid borden, det känns inte lika trångt och uteserveringen är trevligare. Brödet kommer från min favorit Söderbergs bageri (som också säljer brödet på Lundbergs konditori i Gröndal).



Hamburgaren var perfekt grillad och saftig. Nackdel är att de inte har en vegetarisk variant än. Pommesen är klart godare och krispigare och ett stort plus är att man får med bea som dipsås. De har också milkshake, som jag inte testat än och ett väldigt stort utbud av öl. Och så här glad såg jag ut när jag åt den:


Så den här ronden vinner Svenska hamburgerköket, klart värd en omväg ut till förorten!

Kommentarer

Populära inlägg