Broms på Karlavägen 76

Det är alltid lite nervöst att skriva om någon som man är lite småbekant med, tur att man bara har en sak att påpeka på. Har besökt det efterlängtade Broms som drivs av Sébastien Boudet och Anna Bauer (läs artikel på Allt om Stockholm här). Stället är ett slags kombinerat deli, bageri och restaurang där man både kan avnjuta frukost men även lunch och middag, men även ta med sig en massa godsaker hem.


När man ska ta kort på det fina fönstret med charkuterier och tar kort på sig själv...

I delidelen säljs i alla fall charkuterier, ostar, mjöl, soltorkade tomater, müsli, råsocker, oliver, olivolja m.m. I bageriet säljs världens godaste råglevain (men när kommer macarongerna???) och olika sorters bullar som också serveras till frukosten.



Har hittills hunnit med två frukostar på Broms, den ena gången tog vi den stora frukostbuffén som kostar 135 kronor och som varierat lite. Bas är dock att det ingår kaffe eller te, smörgås med olika pålägg, grönsaker, yoghurt med müsli och fruktsallad. Grönsakerna har varierat, ena gången vi var där fanns gurka och en annan avokado. Men det är fräscht och gott och äter man mycket så är 135 kronor ett bra pris.

Andra gången jag var där så tog jag bara smörgås, latte och en bulle (eftersom jag inte äter så mycket till frukost).



Smörgåsen var jättegod med någon slags dijonröra i botten men sallad och ost och lite tomat. Och för att inte tala om brödet.



Bullen är fantastiskt god, hur han lyckas få till ett så knäckigt ovanskal övergår mitt förstånd. Och jag förmodar att bullarna är gjorda på surdeg, då är det riktigt snyggt att förvilla bort den smaken. Bjöd mina kollegor på en bulle härifrån och de var helt lyriska! Och den har ett riktigt bra pris- 15 kronor. Nästan syndigt billigt för en syndigt god bulle!!!

Men, kaffet, eller latten. Den var inte god. Inte för att jag är världens kaffemästare men kaffet var bara beskt och ändå blaskigt samtidigt och inte alls sådär len och god som en latte ska vara. Nej, det måste förbättras!!

Annars då, jag gillar stället, trots att det ligger lite avsides (för oss som inte bor på Östermalm) så har det varit fullt varje gång jag varit där. Gott bröd och gillar konceptet med kombinerad deli, bageri och restaurang. Känns väldigt mycket medelhavsinspirerat och påminner väldigt mycket om ett av mina favoritställen i Barcelona. Inredningen är trevlig och de små söta detaljerna (som en yogafigur i porslinstallrikar) gör hela atmosfären. Dock tror jag att det är lite småsaker att slipa på (men som artikeln ovan säger så förväntade de sig inte den här anstormningen). Ser dock fram emot fler frukostar och kanske även en liten mumsbit från rotisseriet på Broms!



Bon appetit!!! Och fasiken vad kul att Sébastien öppnat bageri igen (och som ligger så nära jobbet), det har saknats!!!

Har även varit där och ätit lunch, tyvärr inte en lika rolig historia.

Kommentarer

Populära inlägg