Svart risotto

Nu kommer nog ett av de mest udda recepten komma som jag tar med på den här bloggen. Var ju tvungen att vänta ett tag med att slänga fram det annars hade ni ju blivit bortskrämda.

Den här rätten åt jag första gången jag var i Dubrovnik sommaren 2004


Ok, den här bilden är från 2010 då jag var där, tiden när jag fortfarande hade långt hår och plattade det varje dag. Och om någon undrar så hade jag de sista dagarna på semestern magkatarren från helvetet så det är därför jag ser både blek och hängig ut

och sen 2010. Men man kan ju inte gå sex år mellan att äta en av de godaste rätterna som finns så googlade receptet på svart risotto, eller black risotto. Risotton får sin färg av bläckfiskbläcket och det är det lite trixiga, det är rätt svårt att få tag på i Sverige och senast jag köpte det var i Paris ( där jag nästan hoppade jämfota av lycka vid kyldisken när jag såg burkarna), men inbillar mig att det kan finnas i välsorterade mataffärer. Det går att utesluta, men färgen gör halva upplevelsen. Jag tror också att man kan be fiskhandlaren rensa bläckfisken men jag, ha ha, tänkte skriva gillar men menar brukar göra det själv.

Nu kör vi!

Svart risotto 6 portioner

Du behöver:
3 tsk hackad persilja
3 tsk hackad vitlök
3 tsk tomatpuré
3 msk bra olivolja
500 gram bläckfisk (eller sepia som den heter)
410 gram aviori/arboriris/risottoris
810 gram fiskfond (d.v.s. fiskfond utspätt i vatten)
500 gram räkor
1 dl vitt vin

Gör så här:
Se till att ingredienserna är uppvägda innan du börjar för sen går det fort!!

Ta fram bläckfisken, skölj av den, rensa den och skär sedan upp den i lagom bitar.





Hacka vitlöken. Jag har en sån här fiffig vitlökshackare som man rullar fram och tillbaka på bänken. Snabbt och smidigt! Finns bl.a. på Cervera, Åhléns och NK.



Fräs vitlöken i olivoljan, men var försiktig så att den inte bränns vid. Det går fort och då är det bara att börja om från början.



Lägg i bläckfisken och stek den gyllene.



Ha i persiljan och tomatpurén och rör om.



Tillsätt riset och rör om försiktigt på hög värme för att blanda smakerna.



Tillsätt bläckfiskbläcket och rör sedan i fiskfonden lite i taget.







Sänk värmen och låt sjuda under omrörning tills riset sugit upp vätskan.



Häll då i vinet, har du inte vin kan du ha i mer vatten, och rör försiktigt om tills riset återigen sugit åt sig vätskan. Rör ner räkorna och servera med en gång.





Kommentarer

Populära inlägg