Mandelmjöl

Precis som jag skrev i inlägget om mandelmjölken så blev det rester över från mandeln. Jag är av den övertygelsen att man inte ska slänga mat och det finns alltid saker man kan göra av resterna, även det underligaste hopkoket kan bli en fantastisk maträtt. Utav mandelresterna valde jag att göra mandelmjöl som jag sedan kan använda till att göra mandelmassa eller macaronger. Och med tanke på hur dyrt det är att köpa så är det nästan dumt att inte göra egen.

Nu kör vi!

Mandelmjöl
Du behöver:
Sötmandel

Matberedare

Gör så här:
Se till att mandeln är utan skal och att den är riktigt torr innan du börjar mala.


Lägg mandeln i matberedaren och kör tills det blir fint.




Använd en finmaskig sil och skaka bort för stora mandelbitar.




Häll upp mjölet i en burk och låt stå svalt och torrt.


Nu slängde jag de stora bitarna men de kan du också använda i morgonmüslin :)



Kommentarer

Populära inlägg