Pistagekakor

Vissa saker skapas från misstag. De här kakorna skulle bli botten till mina pistagebiskvier men tänkte fel med bottnarna och istället för att slänga kakorna och den goda pistagemassan så fick de bli kakor. Jag var tyvärr lite lat och åt upp de med en gång men nästa gång jag gör de ska jag doppa dem i choklad för en lite extra smakdimension. Vad vill jag säga med det här, även misstag kan vara bra och man kan alltid lära sig något av dem.

Nu kör vi!!!
Pistagekakor
Du behöver:
250 gram pistagemandelmassa
125 gram ekologiskt strösocker
65 gram äggvita från ekologiskt ägg

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader.

Kör pistagemassan, strösockret och äggvitorna i en matberedare tills smeten är helt jämn.






Med hjälp av en spritspåse (kan bl.a. köpas på Kakburken eller om du bor i Stockholm på Cordon Bleu på Vasagatan) eller en plastpåse spritsar du ut femkronestora rundlar på en bakplåtsbeklädd plåt.


Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter.


Ta ut, låt svalna, och ta dem sedan försiktigt från bakplåtspappret. Ät och njuuuuut!


Kommentarer

Populära inlägg