Latmanslasagne/ pastalåda

Japp, då är man tillbaka på jobbet igen och dags att göra matlåda igen. Innan sommaren fick jag såna grymma cravings på köttbullar i tomatsås och levde på det nästan hela maj och juni. Nu hade jag tänkt testa nåt lite nytt och har gjort en slags fejklasagne, canneloniaktig, pastalådarätt som jag tror kommer att smaka fantastiskt! Ingen som läst den här bloggen kan missta sig på att jag gillar att äta ute men uppskattar mer att äta bra på helgen eller spara pengar till annat, som att gå på Taste of Stockholm (där förebilden Sébastien Boudet har surdegskurs) eller att gå på Popaganda. Så mycket roligt, så lite tid!

Men nu, matlåda!

Fejklasagne Minst 8 portioner (beroende på hur mycket du äter)



Du behöver:
Vitlök (valfri mängd= mycket för mig)
800 gram ekologisk nötfärs
2 msk tomatpuré
800 gram ekologiska krossade tomater
500 gram pasta (använder Paolo Robertos pasta)
Havssalt och peppar
Persilja (valfritt)

Ost att gratinera med (jag använde en mix av parmesan, bethmale (en getost) och comté reserve (lagrad 12 månader)

Rapsolja och osaltat smör att steka i
Sen steker jag även i Sichuanolja (finns i välsorterade mataffärer). Den är rätt dyr att köpa med otroligt dyr och smidig att ha i om man inte orkar stå och hacka chili.

Gör så här:
Börja med att finhacka vitlöken. Jag har en liten hjälp i köket som underlättar hackningen. Man stoppar i vitlöken och rullar den fram och tillbaka så hackas den. Den finns bl.a. på Cervera.



Bryn vitlöken (var försiktig så du inte bränner den) i smöret och oljan (har du Sichuanolja har du i den nu)



Bryn sedan nötfärsen



När den börjat få lite färg på sig har du i tomatpurén, de krossade tomaterna, salt och peppar.



Ha sedan i persiljan och rör om.



Låt gärna koka i några timmar så smakar den extra gott. Stäng sedan av plattan och låt den svalna av.

Tanken var att först spritsa in köttfärs i pastan (som canneloni) men latheten tog över och det blev en lite enklare metod. Pastan behöver man inte koka tiden ut då den kokas under ugnsgratineringen.

Ta fram två mindre formar eller en stor. Jag har mina fina från Gerbera.



Lägg ett lager med köttfärs i botten.



Sedan ett lager pasta, köttfärssås på det och varva till pasta och sås är slut.





Riv osten och strö jämnt över gratängen.





Gratinera 20 minuter i mitten av ugnen på 175 grader.



Ta ut och portionera antingen i lunchportioner eller avnjut på en gång. Jag skulle tycka det var gott med lite parmesan créme fraîche till. Man kan även dryga ut köttfärsen med morötter eller göra den helt veggo och ha i quorn istället för köttfärs. Den flinka veganen kan säkert komma på en lösning för det också :)

Bon appetit!

Kommentarer

Populära inlägg