Höstens planer

Ok, vi ska inte ropa sommaren är över än men den här tjejen (eller tanten som min ack så snälle yngre kollega kallar mig, du vet vem du är...) har redan gjort upp lite planer inför hösten.

Jag ska nu äntligen gå kurs i kycklingstyckning och samtidigt lära mig konsten att göra egna fonder. Det ska bli jättekul!

Men jag kommer ju inte bara att lära mig nytt om mat utan jag tänkte även förkovra mig i kaffets underbara värld och gå dels lite kaffesmakarkurser men även hur man brygger riktigt gott kaffe och om jag hinner även köra lite baristakurser. Den här veckan har jag varit på konferens och insåg att jag valde kaffe framför te, när hände det och hur hände det?

Men vi får se hur långt jag kommer med kaffemakeriet för under hösten kommer jag utöver det tidigare språket jag läst även att börja läsa spanska. Kan vara bra att förbereda sig inför nästa sommars semester och då kanske man förhoppningsvis kan säga mer än Hola! Como esta? Quieres .... o.s.v. Jag läste spanska på gymnasiet men då var jag inte så intresserad, vilket jag ångrar nu, men det är aldrig försent att göra något nytt.

I sommar läste jag också boken Matens pris: boken som matindustrin inte vill att du ska läsa av Malin Olofsson och Daniel Öhman som beskriver produktion av kött och grönsaker. Jag kände att jag redan äter väldigt etiskt och miljömässigt exempelvis bara svenskt kött, gärna ekologiskt eller närproducerat och inga tomater från Holland (drivna av stora växthus som tär på miljön) men kommer numera också ha en köttfri dag i veckan med start från nästa vecka. En dags köttuppehåll skulle nog de flesta klara av och jag hoppas att fler kanske hakar på. Kommer inte att ha någon speciell dag men på måndag ska jag med en kompis på ett vegetariskt ställe vid Hornstull. I jakt på inspiration har jag även köpt hem underbara Hugh Fearnley- Whittingstalls bok som utgår bara från grönsaker (snälla bokförlagen, översätt hans andra böcker till svenska!!!). Ska bli riktigt härlig att använda då den programserien var otroligt inspirerande. Annars ser jag jättemycket fram emot Roy Fares nya bok United states of cake: Bakverk och sötsaker från den amerikanska västkusten som kommer nu i början av september (mer sympatisk människa får man leta efter) och så ska jag även läsa Mats- Eric Nilssons Saltad nota. Om matfusket- från gatukök till gourmetkrog.

Och så kommer ju Dessertmästarna att börja sändas på Kanal 5 den 30e september klockan 20.00 med bäste Sébastien Boudet, Roy Fares, Stefano Catenacci och Magnus Johansson.

Och så ska jag på Mitt kök mässan i november- två gånger. Först med mamma och sedan med två av mina finaste kollegor. Ena gången rekar man och den andra går man crazy bananas på shoppingen!

Annars gäller väl det vanliga, ha det roligt, lära mig nytt och försöka inspirera er läsare. Ska även fortsätta besöka fantastiska matställen och har besök på Farang och Oaxen slip inbokat under hösten. Och så ska jag besöka en storstad i väst- London och gå husesyn i en av mina bästa vänners nya lägenhet och kanske springa ett lopp iklädd mustasch. Har även gett mig ut i dejtingdjungeln igen och ja, kommer säkerligen att hålla er uppdaterade om hur det går :)

Och ja, det kommer att komma en krönika om min sommar men den är ju inte slut än så ni får vänta ett tag till.



Kommentarer

Populära inlägg